Sunday, Aug 28, 2022

صفحه نخست » پاسخی به اظهار نظر اخیر آقای عالی پیام، سارا روز دار

sara.jpgدر کلیپ اخیری که آقای عالی پیام از خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند, اظهار نظرهای حیرت آوری نموده اند که نمی توان از آنها با بی تفاوتی گذشت. ایشان چه بخواهند و چه نخواهند, با این سخنانشان که تنها از یک ذهن درگیر فضای پنجاه و هفتی به زبان می آید, به شکل بسیار عمیقی از میزان علاقه و احترام بسیاری از ما نسبت به خود کاسته و با انتشار این سخنان و آشکار کردن سطح درک سیاسی شان, ضربه ای بسیار جدی به اعتماد ما نسبت به خود وارد کرده ا‌ند.

آقای عالی پیام در کلیپ مزبور, آگاهانه یا ناآگاهانه, بخشی از سخنان شهبانو فرح را در مصاحبه ای که ایشان بتازگی با روزنامه ایتالیایی "لیبرو" انجام داده اند, تحریف می نمایند و ادعا می کنند که شهبانو در ان مصاحبه گفته اند که "همه ملت ایران" خواهان بازگشت پادشاهی به ایران است و "شاهزاده رضا پهلوی" شاه ایران خواهد شد و فرزند ایشان "شاهدخت نور" هم ولیعهد آینده ایران خواهد بود. در حالیکه , فقط کافیست که به این مصاحبه رجوع کنیم و متن آنرا با دقت از نظر بگذرانیم تا متوجه شویم که شهبانو در هیچ کجای این مصاحبه, نسخه ای برای آینده ایران نپیچیده اند و تصمیم آنرا به عهده ملت ایران گذاشته اند.

برای روشن شدن مطلب, بهتر است به مرور بخش هایی از این مصاحبه که مربوط به ادعای آقای عالی پیام است, بپردازیم:

۱ - شهبانو در پاسخ به خبرنگار در ارتباط با احتمال بروز تغییرات در جامعه می گویند:

"اکثر ایرانیان، چه در داخل و چه در خارج، این رژیم مذهبی را نمی‌خواهند و در میان آنها جوانان زیادی طرفدار پادشاهی هستند."

۲ - خبرنگار می گوید: "شاهزاده رضا پهلوی توسط بسیاری از ایرانیان داخل و خارج کشور, به عنوان رهبر مخالفان رژیم بنیاد گرای اسلامی شناخته می شود و برخی ناظران مستقل بین المللی بر این باورند که او می تواند هم آزادی را به ایران بیاورد و هم تمامیت ملی سرزمین را حفظ کند." و بدنبال آن, از شهبانو می پرسد: "شاهزاده رضا پهلوی چه برنامه ای دارد?"

در پاسخ, شهبانو می فرمایند:

"پسرم رضا در سال‌های اخیر نیز همواره تاکید کرده که به دفاع از تمامیت ارضی ایران، به آزادی سیاسی، به آزادی زنان و به جدایی دین از دولت اعتقاد دارد و می‌خواهد ایرانی‌ها آزادانه انتخاب کنند که نظام و ساختار سیاسی آینده ایران چگونه باید باشد."

۳ - خبرنگار می پرسد:

"در ایران در هفته‌های اخیر، اعتراضات جدید به وضعیت زنان و به ‌ویژه علیه اجباری بودن حجاب اسلامی بالا گرفته. پهلوی‌ها آغازگر توانمند ساختن زنان در تاریخ معاصر کشور بودند. آیا نوه شما شاهدخت نور، دختر بزرگ شاهزاده رضا، وارث سلسله پهلوی به شمار می‌رود؟"

و شهبانو "دقیقا" اینچنین پاسخ می دهند:

"بر اساس اصل فرزند ارشد، بله. اگر سلطنت در ایران باشد، نور جانشین پدرش می‌شود. قانون اساسی قدیمی ‌ما جایگاه مهمی ‌را برای زنان به رسمیت می‌شناخت. زمانی که شاه مرا به عنوان نایب‌السلطنه منصوب کرد، هدفش برجسته کردن نقش و اهمیت زنان در یک کشور مسلمان در خاورمیانه بود."

البته اینکه در اینجا, با استناد به متن این مصاحبه, با تحریف آقای عالی پیام از سخنان شهبانو فرح برخورد شده است, تناقضی با آرزوی بسیاری از ایرانیان و از آن جمله نگارنده, مبنی بر برقراری سامانه پادشاهی در آینده پس از جمهوری اسلامی ندارد. بازگشت پادشاهی به ایران و به قدرت رسیدن شاهزاده رضا پهلوی و جانشینی شاهدخت نور پهلوی, نهایت سعادت ایران و ایرانیان خواهد بود و ملت و میهن, که وجودشان در هم تنیده است, سودمند از آن خواهند شد. پادشاهی یک "زن" در آینده, بر سرزمینی که هم اکنون دشمنان زنان بر آن حاکمند, بدرستی رویای بخش بزرگی از ما ایرانیان و کابوس حاکمان امروز ایران است.

از این بخش از سخنان آقای عالی پیام که بگذریم, می رسیم به آنجای سخنان ایشان که گویا هموطنی که هوادار خاندان پهلوی است, در توئیتی از خود, زندانی سیاسی آقای " کمال جعفری یزدی" را که مخالف پادشاهی است, مورد عتاب قرار داده و نوشته است: "زندان, گوارای وجود!" حیرت انگیز است که ایشان, به دنبال طرح این توئیت, مسئولیت آنرا به گردن شهبانو فرح پهلوی می اندازند! حیرت ما زمانی ادامه می یابد که ایشان, اشاره ای به فحاشی افراد جمهوریخواه نسبت به خاندان پهلوی نمی کنند و هیچکس را در این باره مسئول نمی دانند, اما شهبانوی ایران زمین را موظف می دانند برای هر توئیتی که طرفداران پادشاهی می زنند, اظهار نظر کنند! در حالیکه شهبانوی ایران, نه در دستگیر شدن این زندانی سیاسی نقشی داشته و دارند و نه در توئیت آن پادشاهی خواه!

آقای عالی پیام! همه ما بدرستی, بهره مند بودن از آزادی را حق هر فعال سیاسی که در زندانهای جمهوری اسلامی گرفتار است, می دانیم, اما آیا بهتر نبود که بجای علم کردن توئیت: "زندان, گوارای وجود!" توسط یک هودار پهلوی (اگر توسط اطلاعاتی ها نبوده باشد,) به ریشه می پرداختید و از آن می گفتید که زندانی شدن آقای کمال جعفری یزدی و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی, نتیجه همان فاجعه ای است که شما جمهوریخواهان با "انقلابتان " ببار آوردید?

بد نیست که توجه آقای عالی پیام به این پاسخ بظاهر حاشیه ای و نابجا اما قابل تفکر نگارنده نیز در مورد همین توئیت "زندان, گوارای وجود!" جلب شود که بیاییم و این توئیت را واقعا از زبان یک هموطن هوادار پادشاهی بدانیم. اصولا چرا نباید این جمله تلخ اما پر معنی را از زبان این هموطن تحمل کنیم? آیا نمی شود آن تلخی را که در این عبارت نهفته است, درک کرد? آیا نمی توان به این هموطن که در پی شورش ویرانگر ۵۷ و سالهای سیاه بعد از آن, از حق امنیت و داشتن یک زندگی طبیعی در آب و خاک و خانه و کاشانه خود محروم بوده است, حق داد که نسبت به یک انقلابی که در نهایت, خود نیز آماج تیغ قدرتمداران این حکومت ضد ایران و ایرانی قرار گرفته است, چنین توئیتی بزند? می توان گفت که بهتر بود که این پادشاهی خواه از نوشتن چنین عبارتی پرهیز کند، اما حقیقتا آیا نمی توان دید که در این عبارت، بیشتر از آنکه توهینی نهفته باشد، تلخی یک خشم از عمری بی‌عدالتی موج می زند که انقلابیون مخالف حکومت پهلوی زمینه ساز آن بودند؟

پایان سخن اینکه, این اظهارات غیر مسئولانه آقای عالی پیام, در کنار نگاه منفی او به شاه و حکومت پهلوی, که از فحوای گفتار وی در این کلیپ مشهود است, شاهدی است بر این دو اصل در شخصیت سیاسی ایشان:

۱- زندگی سیاسی فاجعه بار ایشان در زمان شاه که به ایجاد بهمن ویرانساز ۵۷ یاری رساند,

۲- پایبندی هنوز ایشان به افکار و رفتار متعلق به آن زندگی!

اگر بتوان اصل اول را دلیل بر نادانی و بیسوادی سیاسی ایشان در آن دوران دید و از آن گذشت, اصل دوم را نسل های امروز و فردای ایران هرگز و بدرستی بر ایشان نخواهند بخشید.

با احترام سارا روز دار



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy