Thursday, Sep 8, 2022

صفحه نخست » مهمترین تفاهم مشترک بایدن - خامنه‌ای در احیای برجام، علی اکبر امیدمهر

Aliakbar_Omidmehr_2.jpgاجلاس پیش روی شورای حکام و اجلاس سالیانه مجمع عمومی، در ماه جاری و نیز دو انتخابات مهمی که در آمریکا و اسرائیل، در ماه نوامبر در پیش است. سرنوشت برجام را، از هم اکنون رقم زده است. هشتم نوامبر انتخابات کنگره آمریکا ست. اکنون دموکرات‌ها ۵۱ و جمهوریخواهان ۴۹ کرسی در مجلس سنا دارند. درین روز تکلیف ۳۴ کرسی مجلس سنا، شامل ۱۴ کرسی دموکراتها و ۲۰ کرسی جمهوریخواهان تعیین میشود. که از سوم ژانویه ۲۰۲۳ تا سوم ژانویه ۲۰۲۹ بمدت شش سال، در کنگره خواهند بود. در همین روز، انتخاب ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان نیز (هم اکنون ۲۲۱ دموکرات و ۲۰۹ جمهوریخواه وچند کرسی خالی) برگزار میشود.

حتی اگر جمهوریخواهان اکثریت تنها یکی از دو مجلس سنا و نمایندگان را، در کنگره بدست آورند. زمینه برای فشار به بایدن، بخصوص در مورد برجام و سرانجام، تاثیر گذاری در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری را فراهم می‌سازد. احتمال اینکه رژیم تهران، از تسهیلات و پولهای بدست آمده از احیای برجام، همچون دوران خود برجام، به عنوان هیزم آتش شرارت‌هایش در خاورمیانه و نیز تقویت تروریسم اسلامی و در صدر آن حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن و جنگ‌های نیابتی در سوریه و.. استفاده کند، بسیار است. بخصوص این که، نتانیاهو در کمین نشسته، تا انتخابات ماه نوامبر کنست را، برده و بار دیگر نخست وزیر گردد. با نخست وزیری وی، زمینه مناسب تری، بخصوص از نظر تبلیغاتی به نفع رقیب جمهوری خواه بایدن، در انتخابات سال ۲۰۲۴ فراهم می‌شود. نتانیاهو زوج سیاسی خوب و همفکری با ترامپ بود. اما برای بایدن نبود و تصور نمی‌رود منبعد نیز چنین باشد.
با توجه باینکه، حمله پوتین به اوکراین، موجب افزایش قیمت‌ها، بخصوص سوخت در آمریکا و در نتیجه نارضایتی مردم شده است. در نتیجه مهمترین نظر مشترک بایدن-خامنه‌ای ممکن است. این باشد که در انتخابات ماه نوامبر، جمهوریخواهان که عمدتا طرفدار ترامپ هستند، اکثریت را در کنگره بدست نیآورند. بدیهی است. بایدن در پیام‌های خود به خامنه‌ای، از وی خواسته صدور شرارت به منطقه را، تا انتخابات نوامبر متوقف نماید. بخاطر همین است. که اسرائیل از فرصت آچمز شدن سرنوشت برجام بین طرفین، حداکثر استفاده را نموده و به فرودگاه حلب و دمشق علیه حمل و نقل و مخازن و منابع تسلیحاتی رژیم حمله کرده و می‌کند.
همچنین با توجه به افکار عمومی جامعه جهانی و حساسیت هایی که، در آستانه اجلاس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل، در ماه جاری تشدید می‌یابد. طرفین (بایدن، خامنه ای) نمی‌خواهند، زمینه را، برای تقویت موضع جمهوریخواهان و در صدر آن ترامپ در آمریکا و در پارلمان اسرائیل به نفع نتانیاهو فراهم سازند و درین مورد با احتیاط پیش می‌روند. در نتیجه بسیاری از گفته‌ها شنیده‌ها، مصاحبه و بیانیه‌های تبلیغاتی و غیره درین مورد، علیه یکدیگرجنگ زرگری است. بخصوص این که بایدن در نظر داشت و دارد. از احیای برجام به عنوان دست آوردی، قبل از انتخابات کنگره، برای خود و حزب‌اش، سود ببرد. در نتیجه هنوز احتمال است. که بعد از اجلاس سالیانه مجمع و شورای حکام، درین مورد، تصمیم نهایی خود را، در احیای برجام در ماه اکتبر و در آستانه انتخابات ماه نوامبر بگیرد. همچنین باید خاطر نشان نمود. که در برجام ۲۰۱۵ یکی از نشانه‌های حصول به توافق، آزادی زندانیان دو تابعیتی آمریکا و اروپا به عنوان پیش قراول تحقق توافق برجام بود. بنظر می‌رسد. این بار نیز یکی از علائم احیای برجام، موافقت رژیم، به آزادی چهار زندانی (گروگان) آمریکایی و چهار زندانی اروپائی، در ایران خواهد بود.
احیای برجام و تزریق خون تازه، به رگ‌های مشرف به موت رژیم، تکلیف ملت ایران را، یکبار و برای همیشه روشن می‌کند. که در مقابله با رژیم تنهاست و باید به تنهائی خود و میهن‌اش را، نجات دهد. همانطورکه در طول تاریخ نیز، به تنهائی و بدون کمک دیگران، ایران را، بارها نجات داده است.

علی اکبر امیدمهر



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy