Thursday, Sep 1, 2022

صفحه نخست » چرا جمهوری اسلامی به پرسش ساده درباره «آثار ذرات اورانیوم» در سایت‌های اعلام نشده پاسخ نمی‌دهد

natanz090122.jpgکیهان لندن - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که چهارشنبه ۳۱ اوت (۹ شهریور) در رویترز منتشر شد اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران غنی‌سازی اورانیوم با دومین آبشار از سه آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است.

هرچند بعد از ارائه «بسته پیشنهادی» اروپا برای «احیای برجام» با عنوان پرطمطراق «متن نهایی» ادعا شد شانس دستیابی به توافق میان جمهوری اسلامی و آمریکا افزایش پیدا کرده اما به گفته مقامات هر دو طرف همچنان «اختلافات کلیدی» حل نشده باقی مانده است.

در گزارش محرمانه آژانس اتمی که رویترز به نکاتی از آن پرداخته، آمده است که این آبشار مانند آبشار اول با سقف ۱۷۴ ماشین به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح پنج درصد می‌پردازد.

خبرگزاری رویترز سه روز پیش از این (دوشنبه هفتم شهریور) گزارش داده بود که طبق اعلام آ‌ژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران اولین آبشار از سه آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل ششم را در نطنز راه اندازی کرده است. این سانتریفیوژها جمهوری اسلامی را قادر به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم می‌کند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

راه‌اندازی سریع دو آبشار برای افزایش سطح غنی‌سازی در ایران این پیام را دارد که مذاکرات اتمی همچنان در «بن‌بست» بسر می‌برد که رژیم ایران برای باج‌خواهی دست به این اقدام نیز زده است! بن‌بستی که به نظر می‌رسد بیش از آنکه مربوط به اختلافات میان تهران و واشنگتن باشد مربوط به عدم پاسخگویی رژیم ایران در مورد ابعاد نظامی فعالیت‌های اتمی است. مقامات جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده بودند اگر تحریم‌ها لغو نشود به افزایش غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهند داد.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها تأکید کرده پرونده «پی‌ام‌دی» تا وقتی جمهوری اسلامی پاسخ معتبری به علت وجود آثار اورانیوم غنی شده با منشاء انسانی در تأسیسات اعلام نشده ندهد، پیگیری آژانس ادامه دارد. گروسی همچنین گفته بود تا جمهوری اسلامی در مورد ابهامات پاسخگو نباشد خبری از توافق نخواهد بود.

در جمهوری اسلامی اما منابع امنیتی بجای پاسخ قانع‌کننده به پرسش‌های آژانس مدعی شدند رفتارهای رافائل گروسی مانع توافق اتمی و همسو با صهیونیست‌هاست!

حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه ۳۱ اوت پس از دیدار با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در صفحه اینستاگرامش نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفاً بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود.»

او همچنین در جریان سفر به مسکو گفت، «اتهامات جدید علیه ایران درخصوص پرونده هسته‌ای را نمی‌پذیریم.»

اینهمه بیانگر این است که گویا طرفین دیگر برجام و حتا آمریکا بدشان نمی‌آید که پرونده ابعاد نظامی برنامه اتمی جمهوری اسلامی بسته شود اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اصرار می‌کند تا ابهامات روشن نشود، نمی‌تواند این پرونده را مختومه اعلام کند.

در این میان میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات اتمی که به دلیل ادعاهایی که به وقوع نپیوسته کسی حرف‌هایش را جدی نمی‌گیرد، در مصاحبه با یک رسانه روسی گفته «نگرانی‌های غرب در مورد آثار ذرات اورانیوم در ایران مربوط به قبل از سال ۲۰۰۳ بی‌اساس است.» او ادعا کرد: «در حال حاضر هیچگونه فعالیت هسته‌ای غیرمجاز در ایران انجام نمی‌شود.» این پشتیبانی از ادعاهای جمهوری اسلامی توسط نماینده روسیه در حالیست که راه‌اندازی دو آبشار در تأسیسات نطنز با سانتریفیوژهای IR-6 نقض فاحش برجام است. ضمن اینکه مقامات جمهوری اسلامی به صراحت اعلام کرده‌اند که محسن فخری‌زاده برای ساختن بمب اتم «سیستم» ایجاد کرد. در این میان، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد و حتا بیشتر رسانده و بی‌اعتمادی به جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف ثابت شده است چنانکه محمدجواد ظریف و عباس عراقچی فعالیت‌های اتمی در تورقوزآباد را انکار می‌کردند و مدعی بودند این محل یک کارگاه «قالیشویی» است اما در همین «قالیشویی» آثار اورانیوم کشف شد و جمهوری اسلامی قادر به پاسخگویی شفاف درباره آن نیست!

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در آبان ۱۴۰۰ درباره غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۶۰ درصد گفته بود «فقط کشورهای دارای سلاح اتمی توانش را دارند!»

رافائل گروسی اخیراً در مصاحبه با سی‌ان‌ان خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفت «مسئله خیلی ساده است. در اینباره به ما توضیح دهید: اگر آنجا اورانیوم وجود داشته، الان کجاست؟ اگر تجهیزاتی بوده، الان کجا هستند؟ در این صورت می‌توانیم گزارشی ارائه دهیم و بگوییم، بله این موضوع روشن شد».

پرسش‌های گروسی روشن است اما چرا جمهوری اسلامی از پاسخ طفره می‌رود؟! آنهم در شرایطی که تهران وجود آن ذرات را انکار نمی‌کند! مقامات رژیم در چند مورد به تناقض‌گویی افتادند و اول گفتند این ذرات مربوط به گذشته است و بعد مدعی شدند که «خرابکاری اسرائیل» است!

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه که در زمینه مسائل اتمی فعال است در مقاله‌ای در روزنامه «کیهان» چاپ تهران می‌نویسد: «در چارچوب سیاست‌های کنونی آژانس، بر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، حد یقفی [توقف] متصور نخواهد بود و با بسته شدن یک پرونده، پرونده دیگری با همدستی مثلث شوم آمریکا، غرب و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران گشوده خواهد شد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy