Sunday, Sep 18, 2022

صفحه نخست » لیبراسیون: کشته شدن مهسا امینی باعث آغاز یک جنبش اعتراضی علیه رژیم شده

liberasion_banner.jpgرادیو بین المللی فرانسه - دو روز پس از کشته شدن مهسا {ژینا} امینی، دختر جوان ایرانی که بر اثر خشونت «مامورهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی» جان خود را از دست داد، اعتراضات مردمی در ایران و واکنش‌های بین‌المللی به این حادثه همچنان ادامه دارد. روزنامه لیبراسیون امروز یک‌شنبه ۱۸ سپتامبر/۲۷ شهریورماه، در گزارشی اعتراضات دو روز اخیر به کشته شدن مهسا امینی را سرآغاز یک جنبش اعتراضی علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران توصیف کرده است.

روزنامه لیبراسیون امروز یک‌شنبه ۱۸ سپتامبر/۲۷ شهریورماه، با انتشار گزارشی اعلام کرد که کشته شدن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله ایرانی که پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد، مورد خشونت مامورهای نیروی انتظامی قرار گرفت و جان داد، یک جنبش اعتراضی علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران را به راه انداخته است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

طبق این گزارش، برخی از تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده از تظاهرات کشته مهسا امینی در فضای مجازی، گروهی از زنان ایرانی را نشان می‌دهد که روسری خود برداشته و علیه علی خامنه‌ای، رهبر ایران، شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می‌زنند.

افزون بر این، تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که در سنندج درگیری‌های میان معترضان به مرگ مهسا امینی و نیروهای امنیتی روی داده است. در این تصاویر نیز معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

این اعتراضات در حالی ادامه دارد که رادیوی بین‌المللی فرانسه روز شنبه در گزارشی از به خشونت کشیده شدن اعتراضات مردمی در ایران خبر داد. طبق این گزارش، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای متفرق کردن معترضان در سقز، به سوی آن‌ها گاز اشک‌آور پرتاب کردند.

هرچند هنوز گزارش موثقی درباره شمار مجروحان احتمالی تجمعات اعتراضی روزهای اخیر در دست نیست، اما بنا بر آمار سایت حقوق بشری هه‌نگاو، دست‌کم ۱۳ نفر از جمله ۲ نوجوان زیر ۱۸ سال و ۳ زن در جریان این تظاهرات زخمی شده‌اند.

کشته شدن مهسا امینی

مهسا امین زنی بیست‌ودو ساله‌ که همراه با خانواده‌اش از شهر سقز برای دیدار با بستگان به تهران سفر کرده‌بود، روز سه‌شنبه بیست‌ودوم شهریور ماه توسط ماموران گشت ارشاد، که وظیفه برخورد با آن‌چه «بی‌حجابی و بدحجابی» نامیده می‌شود را برعهده دارند، بازداشت شد.

این زن جوان که از ابتدا در رسانه‌های اجتماعی با نام مهسا از او یاد شد و سپس مشخص شد که نام اصلی‌اش "ژینا" است، پس از بازداشت توسط ماموران، به بازداشت‌گاه وزرا انتقال یافت. گزارش‌ها حاکی است که او پس از بازداشت بر اثر ضرب‌‌وجرحی که توسط «ماموران نیروی انتظامی» وارد شده، به کما رفت.

مهسا امینی روز جمعه بر اثر خشونت «مامورهای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» درگذشت و روز شنبه ۱۷ سپتامبر/۲۶ شهریور‌ماه، با حضور گسترده مردم و شعار‌هایی علیه مقامات جمهوری اسلامی، بویژه علی خامنه‌ای، رهبر ایران در آرامستان آیچی شهر سقز به خاک سپرده شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy