Friday, Sep 30, 2022

صفحه نخست » سیاست نظام در مواجهه با خیزش مردم

strategy_banner.jpgپیروزی با ایجاد وحشت

بهنام قلی‌پور - ایندیپندنت فارسی

مقام‌های جمهوری اسلامی از حربه بازداشت‌ها برای ایجاد وحشت عمومی، با هدف کنترل و سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران سود می‌برند.

در ۱۳ روزی که از آغاز اعتراض‌های سراسری در ایران می‌گذرد، تعداد بسیاری از بازیگران و ورزشکاران، با این خیزش عمومی همسو شده‌اند که این مسئله نگرانی‌های مقام‌های جمهوری اسلامی را در پی داشته است.

از زمان به قدرت رسیدن ابراهیم رئیسی در ایران، رابطه حاکمیت و دولت با چهره‌های سرشناس در شبکه‌های اجتماعی تیره‌تر از قبل شد و در یک سال اخیر رسانه‌ها و فعالان سیاسی محافظه‌کار علیه آن‌ها موضع‌گیری‌های بسیار تندی داشته‌اند.

این چهره‌ها اغلب در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ شرکت نکردند، همواره مشی و منشی مخالف با رویکرد جمهوری اسلامی داشته‌اند و اغلب آن‌ها هرگز حاضر نشده‌اند در کنار روحانیان شیعه حاکم بر ایران قرار بگیرند و از سیاست‌های آن‌ها دفاع کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی این چهره‌ها را که «سلبریتی» می‌نامند، یکی از مهم‌ترین نماد‌ها و راهبران تغییر در جامعه ایران می‌شناسند و تلاش‌های گسترده‌ای برای وضع بسیاری از محدودیت‌ها علیه آن‌ها آغاز کرده‌اند.

با آغاز دور جدید خیزش‌های مردمی در ایران نیز برخی از این چهره‌های سرشناس هنری و ورزشی در کنار مردم قرار گرفته‌اند که ماشین سرکوب جمهوری اسلامی برای مقابله با این مسئله، به بازداشت تعدادی از آن‌ها اقدام کرده است.

سیاست ارعاب، تهدید، سانسور و بازداشت که پیش‌تر علیه رهبران سیاسی و مدنی عمل می‌کرد، در این خیزش جدید چهره‌های سرشناس در شبکه‌‌های اجتماعی را هم هدف قرار داده است.

این ماشین سرکوب در روز‌های اخیر تلاش می‌کند تا این چهره‌ها را به هر ترتیب و روشی به سکوت وادار کند و مابقی را هم با سیاست بازداشت خفه کند.

بازداشت دختری که بدون حجاب در قهوه‌خانه‌ای در جنوب تهران صبحانه خورد و هنرمند جوانی که ترانه‌ای در حمایت از خیزش مردمی خواند و منتشر کرد، نشان می‌دهد که برنامه نظام برای کنترل و سرکوب این خیزش، علاوه بر خیابان، متوجه چه بخش‌های دیگری است و در این میان اولویت با چه روشی از سرکوب است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ماشین سرکوب جمهوری اسلامی امیدوار است با تداوم بازداشت این دسته از چهره‌های تاثیرگذار در جامعه ایران، بتواند سیاست النصر بالرعب (پیروزی با ایجاد وحشت) را پیاده کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy