Friday, Sep 30, 2022

صفحه نخست » خروش ایرانیان در بلژیک؛ پارلمان اروپا صدای خیابان‌های ایران را شنید!

BXL.jpgگزارش گردهمایی سه جریان سیاسی ایرانی در بروکسل روبروی پارلمان اروپا

گزارش از امید اقدمی

روز چهارشنبه، ۲۸ سپتامبر، بیش از ۴۰۰ نفر از ایرانیان معترض و آزادی‌خواه ساکن بلژیک، و ده‌ها نفر از فعالان و مسئولان احزاب و سازمان های مدنی و حقوق بشری بلژیکی و اروپایی در حمایت از اعتراضات مردم ایران و به یاد مهسا/ژینا امینی، در میدان لوگزامبورگ بروکسل و در مقابل ساختمان پارلمان اروپا و در گردهمایی همبستگی با مبارزات زنان و جوانان مناطق مختلف کشور شرکت کردند.

این تجمع به دعوت سه جریان حزب دموکرات کردستان ایران - کمیته بلژیک، حزب چپ ایران (فدائیان خلق) - بلژیک و جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک برگزار شده بود.

برنامه با خوش آمدگویی مجری برنامه آقای داوود احمدلو به زبان فرانسه و فارسی آغاز شد و در همبستگی با خانواده ها و مبارزینی که جانشان را برای آزادی از دست داده اند یک دقیقه کف زده شد. سپس شعارهایی به زبان های فارسی و فرانسه در دفاع از مبارزات و اعتراضات زنان و جوانان در مناطق مختلف ایران و بویژه کردستان ایران سر داده شد. برنامه گردهمایی چنین تنظیم شده بود که بعد از هر سخنرانی شعارهای فارسی، فرانسه داده شود و این روند تا آخر برنامه رعایت شد.
در ادامه برنامه اولین سخنران برنامه خانم "سلما بن خلیفا" عضو وکلای مترقی در بروکسل بود. ایشان از مبارزات زنان و جوانان در ایران اعلام حمایت کرد و کشتار معترضین و #مهسا_امینی را محکوم کرد و از مبارزات کنونی معترضین در ایران اعلام پشتیبانی کرد.

در این بخش آقای علی صمد، به عنوان یکی از نمایندگان تشکل "جمهوری‌خواهان سکولار و دموکرات ایران بلژیک"، اولین سخنران فارسی زبان این تجمع بود. او در صحبت های خود تاکید کرد که فعالان سیاسی و ایرانیان خارج از کشور در شرایطی که اعتراضات در کشور برگزار می‌شود می‌توانند با وجود تنوعاتی که در میانشان وجود دارد صدای اعتراضات در خارج از کشور باشند. او همچنین از لزوم اتحاد در میان اپوزیسیون سکولار و دموکرات صحبت کرد و گفت هر نیرویی که حامی استبداد و دیکتاتوری نباشد، می‌تواند طرف گفتگو برای افزایش همگرایی در اپوزیسیون دمکرات و آزادیخواه ایران باشد و ما در بلژیک در حال گفتگو با نیروهایی سیاسی و دمکراتیکی هستیم که بتوانند در این عرصه های برشمرده گفتگو و همکاری کنند.

خانم الولین اویتبروک، از سبزهای اروپایی، در این تجمع گفت که خود را به عنوان یک زن در کنار زنان ایران می‌داند و تاکید کرد مساله‌ی جنگ اوکراین و بحران انرژی نباید موجب غفلت جهان از مساله‌ی سرکوب‌ها در ایران شود. او در انتهای سخنانش گفت: برای رساندن صدای ایرانیان باید بسیار بیش از اینها باشیم، روی من حساب کنید، من صدای اعتراض شما را به همگی همکارانم منتقل خواهم کرد، موفق باشید.
سپس خانم کورنلیا ارنست، عضو فراکسیون چپ و رئیس گروه ایران در پارلمان اروپا، در این تجمع ضمن اعلام همبستگی با مردم معترض ایران، تاکید کرد که او و همکارانش در اتحادیه‌ی اروپا، لحظه‌به‌لحظه‌ی اخبار اعتراضات در ایران را دنبال می‌کنند. خانم ارنست با تاکید بر مطالبه‌ی رفع تبعیض و عدالت اجتماعی در اعتراضات، اعلام کرد در اتحادیه‌ی اروپا به دنبال راهکارهایی برای حمایت همه‌جانبه از مردم ایران هستند.

در ادامه آقای کاوه آهنگری به نمایندگی از حزب دموکرات کردستان ایران- کمیته بلژیک در سخنانی که به زبان انگلیسی و فارسی و کوردی ایراد کرد ضمن اشاره به تازه‌ترین جنایات رژیم جمهوری اسلامی، حمله موشکی و پهبادی سپاه تروریستی پاسداران به مقرات و کمپهای احزاب کردستان ایران در اقلیم کردستان، به جبش ژینا دختر کرد ایرانی که توسط گشت ارشاد تهران به قتل، پرداخت و رو به جامعه بین الملل درخواست قطع همکاری با رژیم را مطرح کرد. آهنگری در ادامه پیامش از اتحادیه اروپا خواست که کمکهای تکنیکی در زمینه آی تی و کنترل و مراقبتهای دیجیتال را قطع کند و در این جنبش سراسری یاریگر احزاب و سازمانهای سکولار و دموکرات باشند. در خاتمه آقای کاوه آهنگری نماینده حزب دموکرات کردستان ایران- کمیته بلژیک بر همبستگی و اتحاد همه ایران علیه رژیم حاکم بر ایران تاکید کردند.
در این تجمع همچنین یک گروه موسیقی ایرانی چندین موسیقی حماسی را در حمایت از مردم ایران و هم‌صدایی با خیابان‌های کشور اجرا کردند.

آقای فیلیپ لامبرت، رئیس دوال فراکسیون احزاب سبز در پارلمان اروپا در این سخنرانی ضمن اعلام همبستگی احزاب سبز با مردم ایران، از رویکرد تاکنونی اروپا نسبت به جمهوری اسلامی در زیر پا گذاشتن حقوق بشر به دلیل مناسبات اقتصادی انتقاد و تاکید کرد که اروپا باید به حقوق بشر در ایران اهمیت بیشتری بدهد و در کنار مردم ایران قرار بگیرد.

خانم مونا میرستاری، استادیار حقوق بشر در دانشگاه سن‌لویی بروکسل در باره لزوم همبستگی و اقدام فوری اتحادیه اروپا در قبال جمهوری اسلامی صحبت کرد. او از حضور هزاران زن جوان ایرانی در این اعتراضات گفت و یادآوری کرد که این نه فقط انقلاب ایران که انقلاب زنانه است.

آقای ژیار قاسمی، فعال سیاسی کُرد اطلاعیه‌ی مرکز همکاری احزاب کرد را به زبان انگلیسی قرائت کرد. در این اطلاعیه آمده بود، مرکز همکاری احزاب سیاسی کردستان ایران ضمن تسلیت به خانواده ژینا و مردم کردستان، از همه مردان و زنان صلح‌طلب کردستان و ایران می‌خواهد در مقابل این جنایت غیرانسانی نیروهای رژیم و کشتار شیلر و ژینا و توهین به دیگر دختران و زنان ساکت ننشینند. در این اطلاعیه همچنین تاکید شده بود که نظام ضد انسانی جمهوری اسلامی با دخالت در امور خصوصی افراد و اعمال قوانین عقب‌مانده بیشتر به سرکوب و آزار و ستم زنان می‌پردازد. در این بیانه عنوان شده است که از همه احزاب سیاسی و نهادهای جامعه مدنی ایران و کردستان و جامعەی بین المللی خواستاریم که در برابر این جنایت جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران موضع قاطعانه ای اتخاذ کنند.

خانم پگاه، از شهروندان ایرانی ساکن بلژیک از لزوم همدلی و هم‌صدایی در جهان برای آزادی در ایران صحبت کرد. او از اهمیت ارزش‌های جهان‌شمول انسانی همچون آزادی، تولرانس و احترام در اعتراضات اخیر گفت و شنوندگان را به همبستگی با مردم فراخواند.

آقای امید اقدمی در سخنرانی به نمایندگی از حزب چپ ایران(فدائیان خلق)-بلژیک، تاکید کرد که تمام آنچه که باید گفته شود را مردم در خیابان‌ها و دانشگاه‌ها گفته‌اند. او بخش عمده‌ی سخنرانی خود را به خواندن پیام سپیده قلیان از زندان اوین رو به مردم معترض ایران اختصاص داد. خانم قلیان در این پیام نوشته بود: پیام من را از پشت دیوارهای اوین می‌شنوید. با وجود فشارها و محدودیت‌ها، زندانیان سیاسی هم به هر طریق ممکن پیگیر لحظه به لحظه‌ی اعتراضات و اعتصابات‌اند.

آقای زارعلی روانبخش، فعال سیاسی چپ کرد، با تاکید بر اتحاد میان اتنیک‌های مختلف ایرانی، از اتحادیه اروپا خواست از مبارزات مردم ایران برای آزادی و عدالت حمایت کنند. وی گفت اروپا باید هر چه سریع‌تر از امکان‌هایش برای حمایت از مردم ایران استفاده کند.
علاوه بر سخنرانان بالا، چندین نفر از بلژیکی ها و ایرانی ها دیگر در این گردهمایی سخنرانی کردند.

از این گردهمایی تلویزیون اورو نیوز بزبان فرانسه و و تلویزیون های ایرانی و سایت های رادیویی فارسی زبان و ایرانی گزارش پخش کردند. برخی لینک ها را در این ارتباط در زیر می آوریم:

لینک تلویزیون اینترنشنال:

ايران اينترنشنال sur Twitter : "تجمع اعتراضی ایرانیان مقیم بلژیک در بروکسل، در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران گزارش مصدق پارسا، خبرنگار ایران اینترنشنال از بروکسل https://t.co/tqNIYUbQC7" / Twitter

عکس های یک عکاس هنرمند از برنامه گردهمایی:

https://photos.app.goo.gl/QgoLKcdkwfQ8WYbX6


گزارش سایت یورونیوز از گردهمایی
:

https://fr.euronews.com/my-europe/2022/09/28/un-appel-a-lue-contre-le-regime-iranien?fbclid=IwAR0LKlBOG7jsFUg0iFvkMfNeKFF4cJmNR6r38Q7GZVzSYfjvrq3Gf3PTbRc

یک کلیپ از آکسیون از احمد نجاتی با نام: «زن، زندگی، آزادی»:

https://www.youtube.com/watch?v=S_u5PNAemuw


امنیت و انتظامات گردهمایی توسط یک گروه 15 نفره مدیریت شد و برنامه با سازماندهی خوب به انتها رسید.

در پایان برنامه قطعنامه تظاهرات با مضمون زیر به فارسی و فرانسه در میان شرکت کنندگان و مردم بلژیکی پخش شد:

صدای جوانان و زنان معترض ایران باشیم!
ما، تمام حاضران در این گردهمایی در مقابل پارلمان اروپا، ضمن اعلام حمایت قاطع خود از اعتراضات سراسری مردم ایران خواستار این ھستیم کە:

یک- همه کسانی که در جریان اعتراضات اخبر دستگیر شده اند باید به همراه همه زندانیان سیاسی- عقیدتی دیگر فوراً و بدون قید و شرط آزاد شوند.

دو- دولت ایران بابت سرکوب و کشتار معترضین جوان باید زیر فشار ارگان های اروپایی و نهادهای مدنی قرار گیرد. دولت ایران می بایست قبول کند که گزارشگران ویژه مختلف سازمان ملل و بویژه گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران، آقای جاوید رحمان از ایران برای دیدار از بازداشت شدگان و خانواده های جان باختگان و وضعیت حقوق بشر، دیدار کنند.

سه- ارگان های بین المللی و اروپایی می بایست ایجاد اختلال در اینترنت و شبکه های اجتماعی از سوی همه نهادهای جمهوری اسلامی را محکوم کنند و خواستار خاتمه فوری آن شوند. سانسور باید در همه زمینه های موجود برچیده شود. حق آزادی شهروندان ایران در گردش آزاد اخبار و کسب خبر و اطلاع رسانی باید هر چه سریعتر تامین و تضمین شود.

چهار- ما از اتحادیه اروپا و همچنین از همه دولتها و نهادهای اروپایی می خواهیم که بر رعایت حقوق بشر در ایران پافشاری کنند تا حکومت ایران نتواند فارغ از عواقب احتمالی بین المللی، به سرکوب خونین معترضین جوان ادامه دهد. بنا به دلایل فوق ما از نهادهای جامعه مدنی اروپایی نیز می خواهیم از دولت های خود بخواهند که از خواسته های بر حق زنان و جوانان ایران بصورت همه جانبه حمایت کنند.

جمهوری خواهان سکولار و دموکرات ایران در بلژیک
حزب چپ ایران (فدائیان خلق)- بلژیک
حزب دموکرات کردستان ایران- کمیته بلژیک



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy