Sunday, Dec 25, 2022

صفحه نخست » سپاه از بازداشت چند شهروند "آشوبگر" ایرانی-بریتانیایی خبر داد

etelaat.jpgسازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان کرمان از بازداشت تعدادی از معترضان از جمله چند شهروند دوتابعیتی به اتهام تشکیل شبکه‌ای اعتراضی به نام «زاگرس» خبر داد و همزمان، خبرگزاری رویترز نیز در همین زمینه نوشت که چند تن از بازداشت‌شدگان «ایرانی‌ - بریتانیایی»‌اند.

در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان ادعا شده است که این معترضان در «شبکه‌ای سازمان یافته تحت عنوان زاگرس» به هدایت و راهبری «توطئه‌های براندازی»، به‌ویژه در جریان خیزش اخیر، می‌پرداختند.

سازمان اطلاعات سپاه کرمان افزود که با شناسایی این معترضان و «در جریان ضربه به این شبکه»، هفت نفر از «عناصر اصلی و لیدرهای» این شبکه را در داخل کشور بازداشت کرده است.

لیدر آشوب‌های اخیر مرتبط با انگلیس

در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه کرمان، اتهام بازداشت‌شدگان «مشارکت در برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات و آشوب‌های اخیر» ذکر شده و آمده است که پس از بازداشت این افراد، «با اقدامات فنی و سایبری، گروه‌ها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود» شده است.

سازمان اطلاعات سپاه کرمان همچنین معترضان بازداشت‌شده را متهم کرد که «با هدایت مستقیم عناصری از کشور انگلیس و تشکیل تیم از عناصر فعال ضدانقلاب در داخل و خارج کشور»، در جهت «براندازی» نظام جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کردند.

اسامی هیچ‌یک از بازداشت‌شدگان در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان ذکر نشده است، اما در این اطلاعیه تاکید می‌شود که «بین عناصر دستگیرشده، برخی افراد دوتابعیتی نیز حضور داشته‌اند که مترصد فرار از کشور بودند، اما قبل از هر اقدامی، در تور سازمان اطلاعات سپاه ثارالله گرفتار و روانه زندان» شده‌اند.

سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان افزود که «در حال شناسایی و تعقیب سایر عناصر داخلی و خارجی این شبکه» است و اطلاعات تکمیلی را در آینده اعلام خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز نیز با نقل بخش‌هایی از اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان و اخبار منتشرشده در رسانه‌های حکومتی درباره بازداشت هفت معترض در کرمان، نوشت: «سپاه پاسداران ایران چند شهروند دوتابعیتی ایرانی-‌بریتانیایی را به دلیل شرکت در اعتراضات بازداشت کرده است.»

این خبرگزاری یادآوری کرد که این بازداشت‌ها در چهارمین ماه پس از آغاز خیزش سراسری در ایران انجام می‌گیرد که از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ و در پی کشته شدن مهسا امینی پس از بازداشت او به دست نیروهای گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی، آغاز شد.

در این گزارش آمده است که در جریان اعتراضات سراسری، معترضان از همه اقشار خواستار سقوط حکومت دینی حاکم بر ایران شده‌اند و این خیزش، «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها را برای جمهوری اسلامی از انقلاب ۱۳۵۷ تاکنون» ایجاد کرده است.

رویترز افزود که مقام‌ها و دولت جمهوری اسلامی ایران پیش از این نیز مردم معترض را «مقصر» معرفی کرده و مدعی شده‌اند که معترضان «تمایل به تخریب اموال عمومی» دارند، و همزمان، «ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی» را به حمایت از معترضان در ایران متهم کرده‌اند.

سپاه کرمان در سال‌های گذشته نیز دست‌کم در دو مورد شماری از خبرنگاران و وبلاگ‌نویسان را بازداشت کرده است که هر یک از این موارد در زمان خود واکنش‌ها و اعتراضات گسترده‌ای را نیز برانگیخته است.

در نخستین مورد، سپاه کرمان ۱۲ آذر ۱۳۹۲، نویسندگان وب‌سایت «نارنجی» را که وب‌سایتی در حوزه اینترنت و فناوری دیجیتال بود، شامل علی‌اصغر هنرمند، عباس واحدی، علی‌رضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی‌زاده و سارا سجادپور، بازداشت کرد.

همه نویسندگان این وب‌سایت احکام سنگین ۲ تا ۱۱ سال زندان دریافت کردند و سال‌ها بعد با تحمل تمام یا بخشی از دوران حبس خود، آزاد شدند.

سپاه کرمان همچنین ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۵، نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-‌بریتانیایی، را که پس از سفر به ایران برای دیدار خانواده‌اش، با فرزند خردسالش عازم لندن بود، بازداشت کرد.

سپاه کرمان نازنین زاغری را به مشارکت در «براندازی نرم و همکاری با موسسات معاند» متهم کرد و پس از ۴۵ روز نگهداری در سلول‌ انفرادی، او را به تهران و بازداشتگاه ۲الف سازمان اطلاعات سپاه در تهران منتقل کردند.

پرونده نازنین زاغری رتکلیف به یکی از مشهورترین پرونده‌های بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران، و ابزار چانه‌زنی جمهوری اسلامی در یک پرونده مالی با بریتانیا تبدیل شد.

نازنین زاغری راتکلیف پس از تحمل سال‌ها زندان و مدتی بازداشت خانگی، سرانجام روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ آزاد شد و اجازه یافت از ایران خارج شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy