Sunday, Dec 18, 2022

صفحه نخست » پایان فینال استثنایی: آرژانتین قهرمان

wc1.jpgدرخشش امیلیانو مارتینز یکبار دیگر برای آرژانتین تعیین کننده بود و آنها با مهار یک پنالتی از سوی او قهرمان جام شدند.

دی‌ماریا که در هیچ یک از بازی‌های دور حذفی در ترکیب اصلی قرار نداشت، مهم‌ترین تغییر اسکالونی در این دیدار محسوب می‌شد و توانست پس از کسب پنالتی برای تیمش، گل دوم آلبی سلسته را هم به ثمر برساند.

این آخرین بازی لیونل مسی در تاریخ جام‌های جهانی است و این آخرین فرصت او برای قهرمان شدن و جاودانگی است اما او با یک مانع بزرگ رو به رو است. هم تیمی او در پاریس یعنی کیلیان امباپه رهبر خط حمله خروس‌ها است و فوق ستاره آن‌ها محسوب می‌شود و امباپه هم این فرصت تاریخی را دارد تا در ۲۳ سالگی برای دومین بار فاتح جام‌جهانی شود.

فرانسه با دیدیه دشان این فرصت را دارد تا برای دومین بار متوالی فاتح جام‌جهانی شود و پس از ایتالیا و برزیل، سومین تیمی باشد که توانسته از عنوان قهرمانی خود دفاع کند.

شرح گل:
فرانسه صفر - آرژانتین یک (22- لیونل مسی)

فوق ستاره آلبی سلسته توانست از روی نقطه پنالتی با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه لوریس را فریب دهد و اولین گل آرژانتین در این بازی را به ثمر برساند.

***

فرانسه صفر - آرژانتین دو (36- آنخل دی‌ماریا)

ضد حمله آلبی سلسته با آلوارز آغاز شد و پاس زیبای او به عمق دفاع فرانسه به مک‌آلیستر رسید و او هم پس از ورود به محوطه جریمه با یک پاس عرضی دی‌ماریا را صاحب توپ کرد و ضربه فرشته آرژانتینی‌ها به تور دروازه خروس‌ها چسبید.

***

فرانسه یک - آرژانتین دو (79- کیلیان امباپه)فرانسه صاحب ضربه پنالتی شد و امباپه با ضربه‌ای دقیق به گوشه دروازه آرژانتین توانست به گل اول برسد و این در حالی بود که مارتینز جهت توپ را درست تشخیص داده بود.

***

فرانسه دو - آرژانتین دو (81- کیلیان امباپه)توپ‌گیری عالی کومان در میانه میدان از لئو مسی و ضد حمله فرانسوی‌ها و در ادامه یک و دو موفق امباپه و موانی و شلیک دیدنی امباپه به کنج دروازه مارتینز، بازگشت خروس‌ها را رقم زد.

***

آرژانتین 3 - فرانسه 2 (دقیقه 108: لیونل مسی) ضدحمله سریع آرژانتین در زمانی که مدافعان فرانسه جا مانده یا سردرگم بودند، بهترین موقعیت گلزنی را برای لائوتارو مارتینز به وجود آورد، اما این بار هم شوت او تبدیل به گل نشد و واکنش تماشایی لوریس توپ را از روی خط درآورد، اما در ریباند مسی با پای راست گل سوم را زد تا تیمش را در آستانه قهرمانی قرار بدهد.

***

آرژانتین 3 - فرانسه 3 (دقیقه 117: کیلیان امباپه):امباپه پنالتی‌ای که با شوت‌زنی و برخورد توپ با دست مدافع آرژانتین گرفته بود را با شوت برخلاف جهت مارتینز تبدیل به گل کرد تا آرژانتین در وقت‌های اضافه قهرمان نشود.

***

ضربات پنالتی


آرژانتین صفر- فرانسه یک:کیلیان امباپه پس از دو بار گلزنی از روی نقطه پنالتی در جریان بازی، پنالتی اول فرانسه را هم در شرایطی تبدیل به گل کرد که امیلیانو مارتینز با شیرجه به سمت راست توپ را زد، اما نتوانست آن را مهار کند.

آرژانتین یک- فرانسه یک: لیونل مسی خیلی راحت با ضربه به سمت چپ و فریب هوگو لوریس جواب پنالتی امباپه را داد.

آرژانتین یک- فرانسه یک: مارتینز با شیرجه عالی به سمت راست به زیبایی پنالتی کینگزلی کومان را مهار کرد تا مسی را دوباره یک‌قدم به جام نزدیک کند.

آرژانتین دو- فرانسه یک: دیبالا پنالتی خود را به وسط زد تا لوریس با شیرجه به سمت چپ ناکام بماند.

آرژانتین دو- فرانسه یک: شوامنی سومین پنالتی خروس‌ها را هم مثل کومان هدر داد؛ شوت او از کنار تیرک عمودی سمت چپ به بیرون رفت.

آرژانتین سه- فرانسه یک: پنالتی سوم آلبی سلسته را پارادس با شلیک محکم تبدیل به گل کرد و توپ را از زیر دستان لوریس به تور چسباند.

آرژانتین سه- فرانسه دو: کولو موآنی با شوت پرقدرت به مرکز دروازه امیدهای خروس‌ها را زنده کرد.

آرژانتین چهار- فرانسه دو: مونتیل کار را تمام کرد؛ پنالتی او به سمت راست رفت و لوریس را که سمت چپ را نشانه رفته بود، فریب داد تا مسی و آلبی سلسته به جام جهانی برسند.

حاشیه:

* پیش از آغاز مسابقه، ایکر کاسیاس، سنگربان افسانه‌ای لاروخا از کاپ جام‌جهانی رونمایی کرد.

* آنخل دی‌ماریا برای اولین بار پس از دور گروهی به ترکیب اصلی بازگشته است.

* ویروس شتر مانع حضور بازیکنان فرانسه در ترکیب نشد و با بازگشت اوپامکانو و ربیو، کوناته و فوفانا راهی نیمکت شدند.

* ورزشگاه لوسیل با ظرفیت ۸۸۹۶۶ نفر و تکمیل شدن آن، میزبان پرتماشاگرترین فینال ۲۸ سال اخیر است.

* مارسینیاک، در جام جهانی ۲۰۲۲، دو بازی را قضاوت کرده که در یک سوی هر دو بازی، فینالیست‌های جام حضور داشته‌اند و در هر دو بازی فینالیست‌ها به پیروزی رسیدند:
➖فرانسه ۲-۱ دانمارک (گروه D)
➖آرژانتین ۲-۱ استرالیا (یک‌هشتم)

* دو تیم ۳ بار در تاریخ جام‌های جهانی مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که در جام‌های جهانی ۱۹۳۰ و ۱۹۷۸ آرژانتین پیروز میدان بوده و در جام جهانی ۲۰۱۸، فرانسه موفق به شکست آلبی سلسته شده است.

* لیونل مسی به اولین بازیکن تاریخ جام جهانی تبدیل شد که در تمام مسابقات دور حذفی یک دوره گلزنی کرده است.

* مسی برای اولین بار در فینال یک تورنومنت ملی برای آرژانتین گلزنی کرد.

* لیونل مسی با حضور در دیدار مقابل فرانسه، برای بیست و ششمین بار در جام جهانی به میدان رفت تا بالاتر از لوتار متئوس بیشترین تعداد حضور در جام جهانی را داشته باشد.

* رکورد بیشترین تعداد پنالتی که برای یک تیم در یک دوره جام جهانی گرفته شد هم با ۵ پنالتی به نام آرژانتین ثبت شد. این رکورد پیش از این با ۴ پنالتی مشترکا در دست پرتغال (۱۹۶۶) و هلند (۱۹۷۸) بوده است.

* در ۶۰ دقیقه نخست فرانسه نتوانست هیچ شوتی به سمت دروازه آرژانتین بزند و امید گل آن‌ها تا این دقیقه صفر بوده است!

* لئو مسی و هوگو لوریس تبدیل به چهارمین و پنجمین بازیکن‌های ادوار جام‌جهانی شدند که توانستند در دو فینال با بازوبند کاپیتانی تیم‌هایشان به میدان بروند. پیش از این دو، رومنیگه، مارادونا و دونگا توانسته بودند به این مهم دست پیدا کنند.

* دی‌ماریا در دو سال اخیر موفق شده در فینال کوپا آمریکا، فینالسیما و فینال جام‌جهانی گلزنی کند. گل‌های قبلی او منجر به قهرمانی آرژانتین شده بود.

* مارکوس تورام در دقایق پایانی درون محوطه جریمه آرژانتین سرنگون شد اما مارسینیاک اعتقادی به پنالتی نداشت و به دلیل شبیه سازی به او کارت زرد نشان داد. اقدامی که با تعجب لیلیان تورام، پدر او روی سکوها همراه شد.

* در دقایق تلف شده نیمه دوم، اولیویه ژیرو به دلیل اعتراض به تصمیمات مارسینیاک از روی نیمکت کارت زرد گرفت.

* آرژانتین در فینال جام‌جهانی ۱۹۸۶ ابتدا با ۲ گل از آلمان غربی پیش افتاد اما پس از آن دو گل دریافت کرد و در دقایق پایانی موفق شد روی‌ کامبک آلمان‌ها، کامبک بزند و جام را کسب کند. حالا در فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم این اتفاق تکرار شده است و باید دید آیا در وقت‌های اضافه آرژانتین می‌تواند گل سوم را به ثمر برساند؟

* در تاریخ جام‌های جهانی تنها ۵ بازیکن توانسته‌اند ۳ گل در فینال به ثمر برسانند و امباپه پس از جف هرست، واوا، پله و زیدان به پنجمین بازیکن تبدیل شد که به این مهم دست یافته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy