Monday, Jan 9, 2023

صفحه نخست » فیگارو: راهبرد حکومت ایران این است که با سلاح تشدید فقر اعتراض‌ها را مهار کند

faghr.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

روزنامۀ فیگارو در گزارشی، اوضاع ایران را شکننده و ناسازگار توصیف کرده و در عین حال افزوده است که حکومت اسلامی ایران قصد دارد به موازات سرکوب معترضان با سلاح تشدید فقر نیز مردم را ضعیف‌تر و به تبع اعتراضات آنان را مهار کند.

"جاناتان پیرون"، پژوهشگر بلژیکی معتقد است که شیوه‌های اعتراض در ایران در حال دگردیسی است. او معتقد است که یک مرحله از اعتراض‌ها به پایان رسیده، اما خود اعتراض‌ها خاتمه نیافته است. فیگارو به نقل از یک ناظر داخل ایران نوشته است که تشدید فقر طی ماه‌های گذشته جمعیت گرسنگان را افزایش داده به طوری که بسیاری از ایرانیان اکنون به فکر نجات خانواده‌های خود از گرسنگی هستند.

به نوشتۀ فیگارو، تنها طی ۴۵ روز گذشته ارزش ریال چهل درصد کاهش و تورم پنجاه درصد افزایش یداسته است.

یک تاجر ایرانی به خبرنگار فیگارو گفته است که این واقعیت‌ها برای مردم بسیار ملموس هستند و قدرت سیاسی می‌کوشد وخامت اوضاع اقتصادی را به معترضان نسبت دهد. همین منبع به خبرنگار فیگارو گفته است که اگر حکومت بر خلاف دفعات گذشته از تزریق دلار به بازار ارز برای جلوگیری از سقوط ارزش ریال خودداری کرده، علتش این است که می‌خواهد با تشدید فشار اقتصادی بر مردم از پیوستن آنان به صف تظاهرکنندگان جلوگیری کند یا آنان را در مقابل معترضان قرار دهد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

با این حال، فیگارو تصریح می‌کند که تحریم‌های آمریکا علیه بانک‌های خصوصی وابسته به سپاه در عراق و جلوگیری از انتقال ارز به داخل ایران در تشدید بی ثباتی مالی این کشور بی‌نقش نبوده است.

فیگارو به نقل از یک تاجر ایرانی سپس افزوده است که راهبرد حکومت اسلامی این است که پس از آرام شدن اوضاع سیاسی با تزریق دلار به بازار فشار اقتصادی بر مردم را قدری کاهش دهد. با این حال، همین منبع افزوده است که این تدابیر باعث از بین رفتن خشم عمومی نمی‌شود و حکومت اسلامی در امان از وقوع اعتراض‌های گسترده‌تر به ویژه در سالگرد انقلاب در بهمن ماه نخواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy