Wednesday, Jan 11, 2023

صفحه نخست » رویترز: مبارزات در ایران زیرزمینی می‌شود

underground.jpgحکومت ایران شاید تنها در «کوتاه‌مدت» بتواند روی تشدید سرکوب‌ها برای حفظ نظام حساب باز کند

ایندیپندنت فارسی - واکنش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های بین‌المللی از تشدید سرکوب‌ها و اعدام‌ها در ایران و آینده خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی ادامه دارد. در همین ارتباط، روز چهارشنبه، خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی نوشت به‌نظر می‌‌رسد با تشدید سرکوب‌ها و اعدام‌ها، سویه‌های «زیرزمینی» مبارزات و اقدامات سیاسی علیه نظام جمهوری اسلامی برجسته‌تر می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۱ ژانویه (۲۱ دی‌ماه) در ابتدای گزارش خود نوشت با توجه به پیامدهای سیاسی-اجتماعی سرکوب‌ها و اعدام‌ها در ایران، این دیدگاه در میان حامیان تندرو حاکمیت تقویت شده است که «تشدید سرکوب‌‌ها»، می‌تواند راه برون‌رفتنی از بحران کنونی، حفظ قدرت و جلوگیری از فروپاشی کل نظام باشد.

با این حال، رویترز در ادامه گزارش خود، به‌نقل از برخی از کارشناسان می‌نویسد: حکومت ایران شاید تنها در «کوتاه‌مدت» بتواند روی تداوم و تشدید سرکوب‌ها و اعدام‌ها، به‌منظور حفظ نظام، حساب باز کند.

چرا که سرکوب‌های خونین حاکمیت، از یک سوی موجب «زیرزمینی» شدن مبارزات می‌‌شود و از سوی دیگر، خشم و نارضایتی مردم عادی را از چهار دهه حاکمیت روحانیون در ایران گسترده و عمیق‌تر خواهد کرد.

به‌گفته سعید گل‌کار، پژوهشگر خاورمیانه در دانشگاه تنسی در ایالات متحده، هرچند سرکوب‌های گسترده حکومت، از شمار معترضان در خیابان‌ها کاسته است، اما به نارضایتی‌ها و خشم عمومی دامن زده است.

رویترز در ادامه این بخش از گزارش خود به‌نقل از هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین حقوق بشر در ایران، نوشت: در مرحله فعلی، تمرکز اصلی حاکمیت جمهوری اسلامی روی ایجاد رعب و وحشت و هراس‌افکنی در جامعه است، تا جلوی حضور اعتراضی مردم را بگیرد. با این حال، و به‌رغم سرکوب‌ها، واقعیت امر این است که اعتراض‌ها پایان نیافته است. معترضان یا در بازداشتند یا اقدامات زیرزمینی می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به‌نوشته رویترز، سیاست سرکوب و ارعاب، از ابتدای قدرت‌‌‌گیری نظام جمهوری اسلامی پیگیری شده است. در این چارچوب، حاکمان جمهوری اسلامی آماده‌اند تا برای حفظ قدرت و حفظ نظام، از هر ابزاری برای سرکوب مخالفان و خاموش کردن آتش اعتراض‌‌ها استفاده کنند.

با این حال، مشکلات و ناکارآمدی اقتصادی، از جمله تورم بالای ۵۰درصد و بیکاری گسترده جوانان، شرایط کنونی را پیچیده کرده است. به‌گونه‌ای که به‌گفته هادی قائمی، به‌رغم تمامی سرکوب‌ها و اعدام‌ها، حکومت قادر نیست شرایط را به قبل از خیزش سراسری و مرگ مهسا امینی بازگرداند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy