Friday, Jan 13, 2023

صفحه نخست » تلاش ناکام حمید نوری برای بوسیدن خانم وکیل در دادگاه

nouri.jpgتلاش ناکام حمید نوری برای بوسیدن خانم وکیل در دادگاه

ایران اینترنشنال - بیست و سوم دی، سومین روز از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در دادگاه استکهلم برگزار شد. نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت و متهم به مشارکت در اعدام زندانیان سیاسی در ایران در تابستان سال ۱۳۶۷ است و بیست و سوم تیر ماه امسال در دادگاه بدوی حبس ابد گرفت که در سوئد برابر ۲۵ سال زندان است.

بر اساس گزارش خبرنگار ایران‌اینترنشنال مستقر در دادگاه، سومین روز از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در حالی با حضور شاکیان، شاهدان، وکلا و قاضی برگزار شد که متهم را دیرتر از معمول به سالن دادگاه آوردند.

از حاشیه‌های بحث برانگیز این جلسه رفتار غیر‌عادی حمید نوری بوده است او که دو وکیل (توماس بودستروم و هانا لارسون) دارد، در بدو ورودش به جایگاه، با بودستروم دست داد و روبوسی کرد.

نوری سپس با خانم لارسون، دیگر وکیل خود هم دست داد و قصد داشت او را نیز ببوسد که خانم لارسن خود را عقب کشید و اجازه این کار را به او نداد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این رفتار او در شرایطی است که حمید نوری در دادگاه بدوی بارها از جمهوری اسلامی حمایت کرده و بر پایبندی به اعتقادات اسلامی و نمازخوان بودن خود تاکید کرده است.

در جلسه روز جمعه اما بخش دیگری از کیفرخواست دادستان‌ها قرائت شد.

مرور وقایع تاریخی و مستندات در کیفرخواست در روز سوم به بخش زندان گوهردشت در تابستان ۱۳۶۷رسید و دو دادستان در این جلسه، برای توماس گرین، قاضی دادگاه تجدیدنظر شرح دادند در این زندان چه گذشته است و از فتوای روح‌الله خمینی برای تشکیل هیات مرگ گفتند.

هیات مرگ کمیته‌ای برای تصمیم‌گیری درباره زنده ماندن یا اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ بود که در این جلسه از دادگاه، اسامی اعضای آن خوانده و بارها نام ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری فعلی جمهوری اسلامی هم که عضو این هیات بوده، برده شد.

در مستندات ارائه شده در دادگاه تجدیدنظر، از سه شخصیت اصلی در زندان گوهردشت کرج نام برده شد که با این هیات همکاری می‌کردند؛ از جمله حمید عباسی یا همان حمید نوری که نقش مهمی در اعدام زندانیان سیاسی در این دوره زمانی داشته است.

روز دوم دادگاه (پنج‌شنبه) در سکوت حمید نوری گذشت اما جلسه روز اول (۲۱ دی) با تنش‌آفرینی و اعتراضات او آغاز شد و متهم به دلیل بر هم زدن نظم جلسه، در دو نوبت اخراج و به اتاق مجاور سالن دادگاه منتقل شد.

حمید نوری ۱۸ آبان ۹۸ به فرودگاه آرلاندا در استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد اما همه وقایع مربوط به اعدام‌های سال ۶۷ و همچنین اتهام‌ها علیه خود را «نمایشنامه» و «داستان سرتاسر خیالی، توهمی و پوشالی، جعلی و غیرمستند» خواند.

دادگاه بدوی برای محاکمه او بیش از ۹ ماه زمان برد و بیش از ۵۰ شاکی و شاهد داشت که در نهایت رای آن تیر ماه امسال اعلام شد.

اتهاماتی که دادیار سابق زندان گوهردشت را در دادگاه بدوی با حکم سنگین حبس ابد، پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان و زندانیان سیاسی سال ۶۷ و اخراج از سوئد پس از پایان مدت حبس مواجه کرد «جنایت جنگی» و «قتل عمد» بود.

دادگاه حمید نوری اولین مورد از محاکمه یک فرد به اتهام دست داشتن در اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۱۳۶۷ است.

همچنین این اولین بار است که یک کارگزار قوه قضاییه جمهوری اسلامی، به اتهام مشارکت در اعدام‌ها، در یک کشور خارجی محاکمه می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy