Thursday, Jan 19, 2023

صفحه نخست » فرستاده بایدن در میانه تلاش ایران برای نفوذ در عراق، در بغداد چه می کند؟

irqB.jpgآمریکا با آن دسته از وزرا یا مقام‌های ارشد عراق که به شبه‌نظامیان شیعی وابسته‌ باشند کار نمی‌کند

ایندیپندنت فارسی - دفتر نخست وزیر عراق و سفارت آمریکا در بغداد، به طور جداگانه تایید کردند برت مک گورک، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و هماهنگ‌کننده ارشد امور خاورمیانه کاخ سفید، این هفته در بغداد با مقام‌های ارشد دولت عراق، از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر، دیدار و درباره روابط دو کشور و برخی از مسائل داخلی عراق و منطقه گفت‌وگو داشته‌ است.

بر اساس گزارش‌ها، برت مک گورک روز دوشنبه همراه با آموس هوکشتاین، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی، بعد از یک سفر کوتاه به اردن و دیدار با مقام‌های این کشور وارد بغداد شد.

وب‌سایت خبری-تحلیلی آکسیوس بامداد پنجشنبه ۱۹ ژانویه (۲۹ دی‌ماه)، نوشت که پس از تحولات و تنش‌های یک سال گذشته در عراق و در نهایت تشکیل دولت السودانی، ایران و آمریکا هر یک تلاش می‌کنند تا نفوذ خود در عراق را تثبیت کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

مک گورک ارشدترین مقام دولت بایدن، رئيس‌جمهوری آمریکا است که طی ماه‌های گذشته برای دیدار با مقام‌های ارشد عراقی راهی بغداد شده است.

پیشتر آکسیوس در گزارش دیگری، به‌نقل از منابع خود بدون ذکر نام، نوشته بود بعد از اینکه دولت تازه در عراق تشکیل شد، کاخ سفید برای نخست‌وزیر عراق روشن کرد دولت آمریکا با آن دسته از وزرا یا مقام‌های ارشد عراقی که به شبه‌نظامیان شیعی وابسته‌ باشند کار نخواهد کرد.

نخست وزیر عراق تلاش می‌کند در میانه بحران‌ها و تنش‌های سیاسی داخلی، تعادلی با ایران و ایالات متحده ایجاد کند.

محمد شیاع السودان سه ماه پیش، با همراهی و تایید جناح‌های وابسته به‌ حکومت ایران در مجلس عراق، موسوم به «چارچوب هماهنگی»، توانست به نخست‌وزیری برسد.

خروج نیروهای آمریکایی از عراق، از موضوع‌های محوری است که دولت السودانی، در میانه تلاش‌های دوگانه ایران و آمریکا، با آن مواجه‌ است.

در حالی که نیروهای شیعی وابسته به حکومت ایران، به دولت السودانی برای خروج کامل نظامی‌های آمریکایی فشار می‌آورند، السودانی به‌تازگی در گفت‌وگو با روزنامه وال‌استریت ژورنال، به‌صراحت از حضور نظامیان آمریکایی در عراق، برای مبارزه با داعش دفاع کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy