Thursday, Jan 19, 2023

صفحه نخست » واکنش لندن به ادعای حکومت ایران درباره ملاقات سفیر بریتانیا در تهران با علیرضا اکبری

UK.jpgرادیو فردا - لرد نورمن لمونت روز چهارشنبه ۲۸ دی ماه در مجلس اعیان این کشور ادعای جمهوری اسلامی ایران در خصوص دیدار ریچارد دالتون، سفیر سابق بریتانیا با علیرضا اکبری و در خواست «جاسوسی» از او را رد کرد.

علیرضا اکبری، شهروند دوتابعیتی ایران و بریتانیا و از کارمندان ارشد پیشین در وزارت دفاع جمهوری اسلامی و از مشاوران سابق علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، شنبه گذشته به اتهام جاسوسی اعدام شد.

در بخشی از پرونده علیرضا اکبری که قوه قضاییه در اختیار رسانه‌های داخلی ایران قرار داده، ادعا شده است که او در «موسسه تهران» با ریچارد دالتون دیدار کرده است و همین آشنایی زمینه‌ساز «توصیه‌های مکرر» سفیر بریتانیا به زیر مجموعه خود برای همکاری با علیرضا اکبری شد.

لرد نورمن لمونت، وزیر سابق خزانه‌داری و رییس اتاق بازرگانی ایران و بریتانیا گفت، ریچارد دالتون به خاطر نمی‌آورد که با آقای اکبری ملاقات کرده باشد.

لرد لمونت در ادامه اضافه کرد: «حکومت ایران مدعی است سر ریچارد دالتون، سفیر سابق ما در ایران، رابط اصلی بریتانیا با آقای اکبری بوده است.»

او همچنین اظهار داشت: «۴۸ ساعت پیش با سر ریچارد دالتون صحبت کردم، او به من گفت تا آنجا که به یاد می‌اورد، هرگز در زندگی‌اش با آقای اکبری، چه در لندن و چه در تهران، ملاقات نکرده است.»

لرد کالینز، از نمایندگان ارشد مجلس اعیان نیز گفت: «اعدام علی رضا اکبری یک قتل وحشیانه با انگیزه سیاسی به دست رژیم ایران بود.»

بریتانیا روز شنبه اعدام آقای اکبری را «اقدامی وحشیانه» خواند و گفت که این اقدام بدون مجازات نخواهد ماند و کاردار سفارت ایران در لندن را احضار کرد. فرانسه و آلمان نیز به پیروی از بریتانیا بلافاصله کاردار و سفیر ایران را احضار کردند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران علیرضا اکبری را «به اتهام افساد فی‌الارض و اقدام گسترده علیه امنیت داخلی و خارجی کشور از طریق جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی دولت انگلیس» به اعدام محکوم کرده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy