Friday, Jan 20, 2023

صفحه نخست » سی‌بی‌اس: مرگ خامنه‌ای یا تهاجم خارجی می‌تواند موازنه قوا را به نفع معترضان تغییر دهد

alarabiya.jpgمردم ایران در هیچ زمانی از تاریخ چهل و سه ساله جمهوری اسلامی اینچنین برای سرنگونی این رژیم متفق نبوده‌اند

العربیه - کارشناسان به خبرگزاری «سی‌بی‌اس» گفته‌اند در شرایطی که نیروی مردم و رژیم ایران همدیگر را خنثی کرده، که باعث شده یک وضعیت «پات» مثل شطرنج در ایران ایجاد شود، «مرگ خامنه‌ای» یا «تهاجم خارجی» می‌تواند ورق را به نفع انقلابیون برگرداند.

به گزارش این خبرگزاری کانادایی، تظاهرات ضدحکومتی مردم ایران این بار با تمام مرتبه‌ها فرق دارد. با این حال، پس از حدود چهار ماه که فریاد «زن، زندگی، آزادی» در سراسر ایران طنین انداخته است، هنوز از آزادی برای مردم این کشور خبری نیست. شعار «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» هم هنوز نتوانسته رژیم رهبر ایران را سرنگون کند.

اما آخوندها به رهبری خامنه‌ای نیز پیروز نشده‌اند. دکترین دینی آنها برای جماعات گسترده‌ از ایرانیانی که به خیابان‌ها آمدند و علیه جمهوری اسلامی تظاهرات کردند، هر روز بیشتر و بیشتر جذابیت خود را از دست می‌دهد. رژیم تنها از طریق «سرکوب وحشیانه»، و آنچه فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، «استفاده سلاح‌وار» ایران از اعدام نامیده، توانسته جلوی سقوطش را بگیرد.

این روزها به نظر می‌رسد اندازه تظاهرات‌ها در ایران کوچک‌تر شده، و فاصله زمانی میان آنها هم بیشتر شده است. تجمعات اغلب در مراسم تدفین معترضان یا در دسته‌های کوچک در دانشگا‌ه‌ها و دیگر مکان‌های نمادین شکل می‌گیرند. از تظاهرات بزرگ در مراکز شهرها که در پاییز رایج بود، مدتی است خبری نیست.

کارشناسان به «سی‌بی‌اس» گفته‌اند که تمام این‌ها نشان می‌دهد نبرد مردم و رژیم ایران به یک بن‌بست رسیده است، و با این وجود مردم ایران در هیچ زمانی از تاریخ چهل و سه ساله جمهوری اسلامی اینچنین برای سرنگونی این رژیم متفق نبوده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

به گفته این کارشناسان، اگر وضعیت به همین شکل باقی بماند، بعید است که هیچ‌یک از دو طرف دعوا بتوانند به زودی بر دیگری غلبه کنند، چرا که لازم است اتفاقی بیفتد تا «موازنه قوا» در ایران را بر هم بزند. به باور آنها، مرگ خامنه‌ای یا تهاجم خارجی می‌تواند موازنه قوا را به سود انقلابیون ایران تغییر دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy