Monday, Jan 23, 2023

صفحه نخست » جوزپ بورل طرف سپاه راگرفت

bourl.jpgدر حالی که بحث درباره «تروریستی» اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دلیل عملکرد آن، در کشورهای عضو اتحادیه اروپا بالا گرفته و اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از آن حمایت کرده است، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این رویکرد مخالفت کرده است

حامد اسماعیلیون در توییتی با خطاب قرار دادن جوزپ بورل نوشت: «آقای بورل به تاریخ پاسخگو خواهی بود، اما در حال حاضر، ساده‌لوحی شما نسبت به سپاه، شما را در برابر هزاران کشته، افراد در زندان و کل خاورمیانه که توسط جنایتکاران گروگان گرفته شده، پاسخگو می‌کند.»

***

بی بی سی - آقای بورل امروز و به هنگام ورود به اجلاس شورای وزیران اروپا که یکی از دستور کارهای آن بررسی تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی ایران به دلیل سرکوب خونین معترضان در ایران است، گفته است که برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، ابتدا باید دادگاه یکی از کشورهای عضو حکم صادر کند تا این اتحادیه بتواند وارد عمل شود.

به گزارش رویترز مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی از سوی اتحادیه اروپا، اقدامی نیست که بدون تصمیم دادگاه انجام شود. آقای بورل گفته است «نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید».

استقبال جمهوری اسلامی ایران از اظهارات بورل

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران از گفته های آقای بورل استقبال کرده و گفته « آنچه امروز در اظهارات آقای بورل شاهد بودیم حاکی از این است که اتحادیه اروپا به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند». او گفته خود او سفرای جمهوری اسلامی ایران در اروپا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه هشدارهایی به مقام های اروپایی داده اند.

ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی با انتشار گزارشی درباره اظهارات آقای بورل نوشته این اظهارات «عقب‌نشینی آشکار دربرابر قطعنامه بدعت‌گونه پارلمان اروپا» برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی است.

برخی از کشورهای اروپایی پیش از این علائمی از موافقت با تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران نشان داده‌اند و رئیس کمسیون اروپا هم از آنها حمایت کرده است.

بریتانیا هم که از اتحادیه اروپا خارج شده پیش از این تمایلاتی برای بررسی این موضوع به نمایش گذاشته است.

پارلمان اروپا در استراسبورگ، هفته پیش در قطعنامه‌ای خواستار تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران شد. مقام های جمهوری اسلامی به شدت به این قطعنامه واکنش نشان دادند و اتحادیه اروپا و اعضای آن را درباره «عواقب» آن تهدید کرده اند.

پیش از تصویب این قطعنامه اورسلا فن‌درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا حمایت کرده بود.

خانم فن‌درلاین در مجمع جهانی اقتصاد، که داووس سوئیس برگزار می شود، درباره سرکوب اعتراضات در ایران گفته بود «اقدامات حکومت ایران بی رحمانه و وحشتناک است و آنها حقوق اساسی انسانی را زیرپا گذاشته‌اند. آنچه در ایران شاهد آن هستیم پذیرفتنی نیست و به پاسخی قوی نیاز دارد».

رئیس کمیسیون اروپا گفته بود«ما به دنبال وضع دور جدیدی از تحریم ها هستیم و من از قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنم. درخواست چندین وزیر خارجه را شنیدم و فکر می کنم حرف آنها درست است».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy