Friday, Jan 27, 2023

صفحه نخست » واکنش وزیر ارشاد به ممنوعیت حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در جشنواره فیلم برلین

ershad.jpgرادیو فردا - وزیر فرهنگ و ارشاد حکومت جمهوری اسلامی تصمیم جشنواره فیلم برلین مبنی بر عدم اجازه حضور نمایندگان بخش حکومتی سینمای ایران در این رخداد را «سیاسی» و متأثر از رسانه‌های مخالف حکومت ایران دانست.

محمدمهدی اسماعیلی روز جمعه هفتم بهمن به خبرگزاری ایلنا گفت: «جشنواره‌ها با موضوعات فرهنگی و هنری سیاسی برخورد می‌کنند. ادعای‌شان این است که مسائل فرهنگی باید فرهنگی باشند اما در عمل مشاهده می‌کنیم سیاسی‌ترین اتفاقات رخ می‌دهد.»

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین اواخر دی امسال در بیانیه‌‌‌ای بی‌سابقه حضور همه نهادهای حکومت جمهوری اسلامی و فیلم‌ها و نمایندگان آن‌ها را در این جشنواره ممنوع کرد؛ اقدامی که دلیل آن حمایت از معترضان ایرانی عنوان شده است.

در این بیانیه آمده است جشنواره برلین «در کنار معترضان شجاع ایران می‌ایستد که از خود در برابر یک رژیم خشن و غیر دموکراتیک دفاع می‌کنند».

آقای اسماعیلی در بخش دیگری از گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت که این موضع‌گیری جشنواره فیلم برلین «متأثر از سیاست‌های رسانه‌های متخاصم با جمهوری اسلامی بوده است».

او افزود: «ما این مسئله را سیاسی می‌دانیم. دوست داریم در مجامع مختلف حضور داشته باشیم و هنرمندان ما حاضر باشند. البته این به آن معنا نیست که بخواهیم برای این کار از قواعد و قوانین خودمان تخطی کنیم.»

جشنواره فیلم برلین در این دوره نام چندین اثر از سینماگران ایرانی را که در داخل یا خارج کشور ساخته شده‌اند اعلام کرده است.

این آثار قرار است در بخش‌های مختلف برلیناله به نمایش در آیند، اما هیچ‌یک این فیلم‌ها از طریق کانال‌های حکومتی به جشنواره برلین ارسال نشده‌اند.

فیلم‌هایی چون «آژیر/ پری آبادان» ساخته سپیده فارسی، «دشمن» ساخته میلاد عالمی، «جایی که خدا نیست» ساخته مهران تمدن، «دروازه رویاها» ساخته نگین احمدی، «هفت زمستان در تهران» ساخته استفی نیئدرزول، «و به سمت کوچه‌های شاد» ساخته سرومویه سینگ و فیلم کوتاه «من خود، من هم می‌رقصم» ساخته محمد ولی‌زادگان از جمله آثار راه‌یافته به برلیناله ۲۰۲۳ هستند.

هفتاد و سومین جشنواره فیلم برلین از ۲۷ بهمن تا ۷ اسفند در آلمان برگزار می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy