Wednesday, Feb 1, 2023

صفحه نخست » ارتباط بازداشت علیرضا ارادتی با عبدالکریم سروش، گفت‌وگو با سروش دباغ

soroosh.jpgفرشته قاضی - رادیو فردا

با گذشت نزدیک به دو ماه از بازداشت علیرضا ارادتی، داروساز و داماد عبدالکریم سروش، دادستان تهران و رسانه‌های حکومتی اتهامات سنگینی را متوجه او کرده‌اند.

ستوده سروش، همسر علیرضا ارادتی، در نامه‌ای به شرح جزئیات بدرفتاری مأموران امنیتی در زمان دستگیری همسرش و نیز «شکنجه روانی» خانواده خود پس از این بازداشت پرداخته و گفته است که همسرش در آخرین تماس تلفنی خود گفته که از او «خواسته‌اند تا مصاحبه کند».

سروش دباغ، استاد فلسفه و دین پژوه و پسر عبدالکریم سروش در گفتگو با رادیو‌فردا، بازداشت علیرضا ارادتی را در راستای مواجهه با آقای سروش و خانواده‌اش می‌داند.

عبدالکریم سروش از اعضای شورای انقلاب فرهنگی در سال‌های آغازین جمهوری اسلامی، اکنون یکی از منتقدان رهبر جمهوری اسلامی به شمار می‌رود.

آقای سروش دباغ، چه خبری از وضعیت آقای ارادتی دارید؟

بیش از ۵۴ روز در انفرادی است. به احتمال قوی در وزارت اطلاعات نگهداری می‌شود. چون به ما دقیق نگفته‌اند. از دسترسی به وکیل کاملاً محروم است. وکیلی که از بیرون باشد. از ملاقات کاملاً محروم است و جز تماس‌های محدودی که با خانواده داشته خبری از ایشان نداریم.

رنجنامه‌ای از خواهر من ستوده سروش منتشر شده است، ناظر به رفتارهایی که بازجوها داشته‌اند و وعده‌های دروغی که داده‌اند، [مثلاً] این‌که با وثیقه آزاد می‌کنیم که به کنکور خواهرزاده من برسد. اما این وعده‌ها همواره نقض شده است. البته متأسفانه این شیوه، در پرونده‌های سیاسی-امنیتی جاری است و با زندانیان این‌گونه رفتار و با خود فرد و با خانواده بازی روانی می‌کنند.

اتهامات ایشان هم، اتهاماتی سنگین از جاسوسی گرفته تا دریافت پول و پخش آن بین اراذل و اوباش تا سرپل تلویزیون ایران اینترنشنال در داخل کشور و هدایت و مدیریت شبکه جوانان محلات تهران است و البته این سیاهه بلندتر از این است. شرحش را باید در بیانیه دادستانی که رسماً در سایت میزان منتشر شد، دید. سایت جام‌جم هم یک مرحله جلوتر رفته و از حروف اختصاری یاد کرده، ع.ا ، که علیرضا ارادتی باشد و ع.س، که عبدالکریم سروش باشد و گفته که آن فرد هتاک به رسول‌الله بوده است.

آقای ارادتی چه شغلی دارند؟ آیا فعالیت خاصی داشته؟ و اتهامات بسیار سنگینی که به او وارد کرده‌اند نسبتی با فعالیت‌های او دارد؟

ایشان داروساز است. دکترای داروسازی دارد. داخل کشور، فعالیت‌هایی که می‌کرد به عنوان داروساز بود. رسماً عضو حزب و گروهی نبود. در «جنبش خیزش مهسا»، مانند دیگر شهروندان فعالیت‌های مدنی می‌کرد و موضع سیاسی خودش را داشت. نسبت به آنچه که می‌گذشت انتقاداتی داشت و این مشی و اتفاقاتی را که رخ داده بود، نمی‌پسندید.

می‌خواهم بگویم عضو حزب و گروهی نبود. مثل دیگر شهروندان از حقوق مدنی خود استفاده می‌کرد و اعتراضات خود را به صورت مدنی انجام می‌داد، ولی چیزی بیش از آن نبوده است تا جایی که ما می‌دانیم.

چرا ایشان را بازداشت کرده‌اند؟ و چرا چنین اتهامات سنگینی متوجه او کرده‌اند؟

قاعدتاً باید از نیروهای امنیتی-اطلاعاتی پرسید، اما مطابق آنچه در بیانیه دادستانی و سایت صداوسیما، جام جم، هم آمده -که «تور اطلاعاتی داشته‌ایم و رصد کرده‌ایم» و پاره‌ای تعابیر این چنینی- این نشان می‌دهد که از مدت‌ها و از پیش، روی این قصه تمرکز کرده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy