Friday, Feb 10, 2023

صفحه نخست » هزینه های اقتصادی دیکتاتوری خامنه ای برای ایران، اکبر گنجی

eqbanner.jpgمقایسه مهمترین شاخص های اقتصادی ایران و ترکیه

یک ادعا این است که هرچه وضعیت اقتصادی یک کشور خرابتر شود، امکان فروپاشی و انقلاب در آن بیشتر است. مطابق این ادعا میان بحرانی شدن اصلی ترین شاخص های اقتصادی با فروپاشی و انقلاب رابطه ی «علی» یا «همبستگی» برقرار است. از این که «وضعیت اقتصادی ایران بد یا بسیار بد است»، نتیجه می گیرند که «پس وقوع فروپاشی و انقلاب طبیعی و قطعی است». اما چنین قانونی در علوم اجتماعی وجود ندارد.

در عین حال، تصور روشن و دقیقی از شاخص های اقتصادی ایران دوران جمهوری اسلامی وجود ندارد. حتی اطلاع دقیقی از وضعیت اقتصادی دوران قبل و بعد از انقلاب وجود ندارد. برخی ادعا می کنند که در دوران شاه ایران از ترکیه جلوتر بود و پس از انقلاب ایران از ترکیه عقب افتاد. اما ادعا را با شاخص های اقتصادی موجه نمی سازند.

پس از سه جلسه بحث درباره ی «دستگاه سرکوب» و «دستگاه ایدئولوژیک» جمهوری اسلامی، در این نوبت درباره ی وضعیت اقتصادی دوران جمهوری اسلامی سخن گفته شده است. در این چهار جلسه، تصویری واقعی از جمهوری اسلامی و توانایی ها و ناتوانایی هایش ارائه شده است. شناخت واقع گرایانه ی نظام حاکم، گام اول مبارزه سیاسی و آزادیخواهی است.

برای فهم دقیق وضعیت اقتصادی جمهوری اسلامی و کاری که فقیهان با اقتصاد ایران کردند، مهمترین شاخص های اقتصادی ایران و ترکیه در ۴۴ سال ۱۹۷۹ تا ۲۰۲۲ مقایسه شده است. شاخص هایی چون رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، فلاکت، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، بدهی خارجی و داخلی، ضریب جینی، درآمد سرانه، فساد، توسعه انسانی و دولت ورشکسته به بحث گذاشته شده است.

سپس پیامدهای تحریم های فلج کننده بر اقتصاد نشان داده شده و سیاست شرق گرایی خامنه ای مورد بررسی قرار گرفته است. با آمارهای دقیق و کافی نشان داده شده که رابطه تجاری آمریکا و چین چنان عظیم و پُر منفعت است که چین هرگز منافع بسیار باورنکردنی رابطه اش با آمریکا را فدای رابطه بسیار خُرد و کم منفعت با ایران نخواهد کرد. بدون احیای برجام، نه از توسعه اقتصادی خبری خواهد بود و نه از رابطه اقتصادی پایدار و توسعه بخش با چین. وقتی اقتصاد بحرانی باشد، مردم روز به روز بیش از پیش از حکومت دور خواهند شد و اعتماد شان به کارآیی آن را از دست خواهند داد. ایران نیازمند ۲ تریلیون دلار سرمایه گذاری در طی ۱۰ سال آینده است و بدون رابطه دوستانه با آمریکا، این امر امکان پذیر نخواهد بود. فیلم را ببینید و با شواهد و ادله آن را نقد کنید.

کانال یوتوب اکبر گنجی

برای سخنان گذشته درباره «حرکت اعتراضی ۱۴۰۱ » به لینک های زیر رجوع کنید:

اول- «هفت نظر و تأمل پیرامونِ شورشِ شهریور- مهر ۱۴۰۱»، ۸ اکتبر ۲۰۲۲

دوم- «برای سرنگونی جمهوری اسلامی از طریق انقلاب چه باید کرد؟ راه حل چیست؟»، ۹ اکتبر ۲۰۲۲

سوم- «رهایی و آزادیِ از جمهوری اسلامی یا رهایی و آزادیِ از ایران؟ بحثی پیرامونِ خطرِ تجزیه ی ایران» ، ۱۱ اکتبر ۲۰۲۲

چهارم- «نسلِ ظاهراً غیر قابلِ فهمِ حرکتِ اعتراضیِ ۱۴۰۱ چه نوع نسلی است؟»، ۱۵ اکتبر ۲۰۲۲

پنجم- «دولتِ آمریکا و حرکتِ اعتراضی شهریور- آبان ۱۴۰۱: دولتِ بایدن حامی مخالفان یا حامی جمهوری اسلامی است؟»، ۶ نوامبر ۲۰۲۲

ششم- «رابطه استفاده از اندام های جنسی مردانه و زنانه برای هتاکی و کاربرد خشونت با شعار زن، زندگی، آزادی»، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۲

هفتم- «چگونه ایران سوریه ای و بالکانیزه خواهد شد؟» ، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۲

هشتم- «نقش مرگ خامنه ای در فروپاشی جمهوری اسلامی» ، ۳ دسامبر ۲۰۲۲

نهم- «خامنه ای با چه نهادهای سرکوبگری حرکت های اعتراضی ۷۸ ، ۸۸ ، ۹۶ ، ۹۸ و ۱۴۰۱ را جمع کرد؟»، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲

دهم- «بخش ایدئولوژیک جمهوری اسلامی: شستشوی مغزی در دوران مدرن؟»، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۳



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy