Wednesday, Feb 22, 2023

صفحه نخست » هنرپیشه زن ابوالقاسم طالبی، فیلمساز حکومتی را به آزارگری جنسی متهم کرد

jensi.jpgرادیو فردا - در ادامه انتشار اتهاماتی در زمینه آزار و تعرض جنسی، بهارک صالح‌نیا، بازیگر سینما و تلویزیون، در چند ویدئو، ابوالقاسم طالبی، فیلمساز حکومتی را به «آزارگری جنسی» متهم کرد.

ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم حکومتی «قلاده‌های طلا»، در بهمن‌ماه در یک برنامه تلویزیونی درباره زنان سینماگرِ حامی اعتراضات مردمی در کشور اظهار نظری کرد که واکنش گسترده‌ای به دنبال داشت.

او گفت: «بعضی از زنان سلبریتی، یائسه شدن را تقصیر جمهوری اسلامی می‌دانند، و تا سن‌شان از ۵۰ سال می‌رود بالا، روسری‌شان را برمی‌داند و فحش به جمهوری اسلامی می‌دهند.»

او در ادامه با اشاره تمسخرآمیز به یائسگی در زنان، خطاب به زنان سینمای ایران گفت: «شما اگر در جمهوری اسلامی نبودید و در آمریکا هم بودید، این اتفاق برایتان می‌افتاد. تا دیروز جوان‌تر بودید و روی بورس بودید. خب هرکسی یک دورانی دارد؛ چرا به جمهوری اسلامی فحش می‌دهید؟»

پخش این سخنان از تلویزیون جمهوری اسلامی موجی از انتقادها را برانگیخت و شماری از رسانه‌ها و چهره‌های شناخته‌شده به آن واکنش نشان دادند.

در پی این اظهار نظر «سخیف و زشت و توهین‌آمیز»، حساب توئیتری «جنبش من هم در ایران» که روایت قربانیان تعرض و آزار جنسی در کشور را بازتاب می‌دهد، روایت دست‌کم سه نفر از افرادی را منتشر کرده است که می‌گویند توسط طالبی مورد آزار قرار گرفته‌اند.

از این میان بهارک صالح‌نیا،‌ بازیگر جوان سینما و تلویزیون، که اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد در چند ویدئو که روز سه‌شنبه، دوم اسفندماه، منتشر شد، چند نمونه از برخوردهایش با این کارگردان حکومتی را که با علی خامنه‌ای نیز دیدار داشته شرح می‌دهد.

خانم صالح‌نیا که در فیلم «یتیم‌خانه ایران» آقای طالبی، نقشی کوچک داشته، صدایش چند بار در برابر دوربین می‌لرزد و می‌گوید ابوالقاسم طالبی اصرار داشته است با او از امور زنانه همچون قاعدگی و هم‌خوابگی در زمان قاعدگی حرف بزند.

بهارک صالح‌نیا در انتهای پیام خود می‌گوید: «حالا که دنیای ما زنان ایران تکانِ عظیمی خورده، وقتِ فریاد و حق‌خواهی‌ست نه سکوت، تا آنها که نمی‌دانند بفهمند که مفهوم انقلابِ زن زندگی آزادی در واقع چه چیزی
است.»

در تمام روایاتی که از برخورد با این کارگردان مرد سینما در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده همه اشاره کرده‌اند که زنان پیش از ورود به دفتر طالبی باید موبایل و وسایل الکترونیکی خود را بیرون می‌‌گذاشته‌اند.

ابوالقاسم طالبی هنوز به طور رسمی به این اتهامات پاسخ نداده است.

اما این نخستین بار نیست که یک سینماگر مرد سرشناس در ایران به آزار و تعرض جنسی زنان متهم می‌شود.

آغاز اعتراض علنی و دسته‌جمعی زنان دست‌اندرکار سینمای ایران به اواسط فروردین امسال بازمی‌گردد. ده‌ها تن از زنان سینماگر ایران با انتشار بیانیه‌ای به رواج «خشونت و آزار جنسی» در محیط‌ کار خود اعتراض کردند و خواستار مجازات متخلفان شدند.

اعتراض زنان دست‌اندرکار سینما و تئاتر و پیگیری آن‌ها برای مناسب‌سازی شرایط کار در کنار حمایت‌های گسترده با انتقادهایی نیز از سوی چهره‌های نزدیک به حاکمیت همراه شد. از جمله محسن مهدیان، مدیرعامل مؤسسه همشهری در یادداشتی این زنان معترض را «طوطیان نولیبرال وطنی» خطاب کرده و نوشت که «از هالیوودی‌شدن سینمای ایران، تبعیض و تعرضش به ما رسید».

تلاش زنان سینمای ایران در شهریورماه سال جاری که مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد رخ داد به جنبش «زن، زندگی ، آزادی» پیوند خورد که بیش از پنج ماه است ادامه دارد و در این مدت علاوه بر فشار فراوان بر حکومت توجه جهان را نیز به خود جلب کرده است.

تعدادی از این زنان سینماگر در پی حمایت علنی از اعتراضات مردمی به دادگاه و حتی زندان کشیده شدند، از جمله ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy