Wednesday, Mar 1, 2023

صفحه نخست » بیژن زنگنه محاکمه می شود

zangene.jpgتشکیل پرونده قضایی برای بیژن زنگنه به‌دلیل «تلف کردن میلیاردها دلار گاز»

رادیو فردا - سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی از تشکیل پرونده قضایی برای بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت سابق ایران، در رابطه با «تلفات گسترده گاز» در کشور خبر داد.

مسعود ستایشی روز چهارشنبه ۱۰ اسفند گفت طبق گزارش وزارت نفت در سال ۱۳۹۸ ارزش گازهای سوزانده شده همراه نفت ۴.۶ میلیارد دلار و گازهای سوخته ‌شده در پالایشگاه یک میلیارد دلار بوده است.

به گفته او، عدم اقدام موثر و به‌موقع وزیر نفت وقت که منجر به اتلاف منابع گازی و آلودگی گسترده شده، از مصادیق «تضییع اموال دولتی و تهدید بهداشت عمومی» است که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است؛ از این رو در شعبه تخصصی دادسرای تهران، پرونده‌ای برای زنگنه تشکیل شده که در مرحله بازپرسی است و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

تشکیل پرونده قضایی برای زنگنه به خاطر تلفات سنگین گاز در کشور در حالی است که این تلفات دهه‌هاست رخ می‌دهد و هنوز هم بدون هیچ اقدامی از سوی دولت ابراهیم رئیسی ادامه دارد.

بر اساس آمارهای بانک جهانی، ایران سالانه ۱۸ میلیارد متر مکعب مشعل‌سوزی گاز دارد. ایران به خاطر عدم نصب تجهیزات جمع‌آوری گاز در میادین نفتی، گازی که همراه با نفت از این میادین استخراج می‌شود را در همان مرحله تولید در مشعل‌ها سوزانده و هدر می‌دهد. همین اتفاق در پالایشگاه‌ها نیز می‌افتد و گازهای همراه نفت در مشعل‌ها سوزانده می‌شود.

ارزش این حجم از گاز در سال ۱۳۹۸ بنابر روایت آقای ستایشی، ۵.۶ میلیارد دلار بوده که رقم معقولی برای آن سال است، اما در سال گذشته میلادی که قیمت گاز در بازارهای جهانی اوج گرفت، ارزش آن ۱۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تلف شدن چنین میزانی از گاز، معادل هفت درصد از گاز تولیدی کشور، در حالی است که تلفات آن به‌رغم کسری گاز در کشور، در دولت ابراهیم رئیسی نیز ادامه دارد.

ایران از لحاظ مشعل‌سوزی گاز، بعد از روسیه و با اختلاف اندکی با عراق، در مقام سوم جهان قرار دارد و بنابر گزارش «پروژه جهانی کربن» سالانه ۳۳ میلیون تن دی‌اکسید کربن از مشعل‌سوزی‌های ایران وارد اتمسفر می‌شود.

طبق گزارش‌های وزارت نفت، برای توقف مشعل‌سوزی‌ها تنها به پنج میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy