Tuesday, Mar 7, 2023

صفحه نخست » «آرامش قبل از طوفان»

aramesh.jpgعقب‌نشینی شورای حکام از صدور قطعنامه علیه ایران

ایندیپندنت فارسی - به‌دنبال سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران و بازگشتش به اروپا با توافق دوجانبه تهران و آژانس، دیپلمات‌های غربی روز سه‌شنبه به شبکه العربیه گفتند که کشورهای غربی باید تلاش‌ها برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ در محکومیت ایران را کاهش داده و به ایران فرصت همکاری درباره مسائل مطرح‌شده و اماکن مخفی اتمی خود را بدهند.

یکی از این دیپلمات‌ها، تعلل کشورهای غربی در ارائه قعطنامه را «آرامش قبل از طوفان» توصیف کرد.

او به العربیه گفت که شورای حکام در نشست آینده خود در ماه ژوئن، همکاری میان تهران و آژانس را بررسی خواهد کرد و بعد بر اساس ارزیابی خود درباره گام‌های مناسب بعدی تصمیم خواهد گرفت. به این ترتیب، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی توانسته است خطر صدور احتمالی قطعنامه شورای حکام را دست‌کم تا نشست فصلی آن به تاخیر اندازد و سه ماه زمان برای خود بخرد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

شماری از دیپلمات‌های غربی دوشنبه ۶ مارس، گفته بودند که ایران به تعهداتش در قبال مسائل پادمانی آژانس عمل نخواهد کرد. سه ديپلمات غربی به خبرگزاری فرانسه گفتند که در نخستین روز جلسه فصلی شورای حکام مستقر در وين، قطعنامه جديدی تصویب نکردند که از برنامه اتمی ايران انتقاد کند و برنامه‌ای هم برای این کار ندارند. یک دیپلمات غربی هشدار داد: «هنوز نمی‌دانیم که توافق‌ها با تهران به پیشرفت واقعی منجر می‌شود یا خیر.»

رافائل گروسی پس از بازگشت از تهران گفت که آژانس و جمهوری اسلامی ایران بر سر بازرسی بیشتر از تاسیسات هسته‌ای و مسائل باقیمانده درباره کشف اورانیوم غنی‌شده به یک شبه‌توافق رسیده‌اند و نوید داد که «بازرسی‌ها از اماکن هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گسترش خواهد یافت». او همچنین در نشست خبری روز شنبه در وین گفت که دو طرف درباره نصب دوباره دوربین‌های نظارتی توافق کرده‌اند. گروسی تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران به آژانس تعهد داده است»، با این حال، او بعدا اذعان داشت که آمادگی ایران برای همکاری با آژانس تا حد زیادی به آینده مذاکرات بستگی دارد.

هم‌زمان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز سه‌شنبه بر «ثابت‌قدم»‌ بودن ایران در مسیر دیپلماسی و تلاش برای رسیدن به توافق در راستای منافع ملی تاکید کرد. او گفت: «البته به طرف آمریکایی و غربی به صراحت گفته‌ایم که خطوط قرمز و منافع ملی در دستور جدی کار ما است. ما هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم؛ همچنین در اغتشاشات نیز عقب ننشستیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy