Saturday, Mar 18, 2023

صفحه نخست » هشدار حدادعادل نسبت به اختلافات درون جبهه انقلاب

18-2.jpgروزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: اختلافات درون اصولگرایان یا همان محافظه‌کاران گویا وارد مراحل جدیدی شده است.

«غلامعلی حدادعادل» نسبت به اختلافات درون «جبهه انقلاب» هشدار داده است.

اختلاف زیر پرچم محافظه‌کاران

احتمالا اختلافی که این روزها در خیمه محافظه‌کاران بیش از گذشته پررنگ شده، اختلاف میان دولت و مجلس است. مجلسی‌ها که خود را نزدیک به انتخابات می‌بینند، مدتی می‌شود که بالاخره مشکلات اقتصادی کشور به چشم‌شان می‌آید و نسبت به آنها واکنش می‌دهند. آنها مجبورند که برای این واکنش‌های‌شان به دولت بتازند؛ دولت هم همان دولتی است که برای روی کار آمدنش، نامه نوشتند و ابراهیم رییسی را دعوت به شرکت در انتخابات کردند. آنها از همین رو با دیدن نتیجه دولت رییسی، می‌خواهند خرج خود را از دولت سیزدهم جدا کنند تا پر اوضاع نابسامان اقتصادی کشور و مدیریت دولتی‌ها، به آنها نگیرد. بابت همین علاوه بر اینکه انتقادات‌شان از دولت روز به روز بیشتر می‌شود، سعی می‌کنند تا ضعف دولت را بیش از پیش نشان دهند. آنها در بزنگاه‌هایی مانند افزایش شدید قیمت دلار در چند هفته اخیر، ضمن انتقاد از دولت، قوه مجریه را متهم کردند که نسبت به توصیه‌های مجلس درباره ارز بی‌توجه بوده است. همین امر باعث شد تا بگومگویی میان دولت و مجلس شکل بگیرد تا اختلافات این دو قوه بیش از گذشته عمیق شود. موضوع دیگری که البته فعلا لااقل در ظاهر آرام شده به تقابل‌هایی میان چهره‌های جبهه پایداری و نزدیک به پایداری با طیف قالیباف موسوم به نواصولگرایان بازمی‌گردد. هرچند احتمالا این اختلافات در هفته‌های منتهی به انتخابات هیات رییسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم که خردادماه آینده برگزار می‌شود، دوباره سر باز کند و به مناقشه اصلی میان محافظه‌کاران تبدیل شود.

حمله‌ای برای دو نفر!

اما یکی از نمودهای این اختلافات به هفته‌های قبل و در جریان اعتراضات داخلی ایران بازمی‌گردد. زمانی که محمدباقر قالیباف، رییس مجلس از لزوم اصلاحاتی در حکمرانی سخن گفت: «امیدوارم هرچه زودتر امنیت در کشور به صورت کامل تثبیت تا تغییرات مشروع و لازم به سمت حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در چارچوب نظام سیاسی جمهوری اسلامی آغاز شود.» همین سخنان کافی بود تا دستمایه حملاتی از سوی وب‌سایت رجانیوز نزدیک به جبهه پایداری به قالیباف شود.

این وب‌سایت قالیباف را متهم به این کرد که می‌خواهد خود را میان «قشر خاکستری» محبوب کند تا در انتخابات آینده از آن بهره‌برداری کند: «البته این را هم باید گفت که این افراد در آرزوی دیرینه خود سعی دارند تا در مقاطع مختلف با اظهارات اینچنینی به قول خودشان بدنه خاکستری جامعه را جذب کرده و ایشان را در دامان انقلاب حفظ کنند؛ خواه عقب‌نشینی در برابر خواسته‌های ناحق شورشیان باشد و خواه همکاری با ظریف و وزیرخارجه بالقوه قلمداد کردن وی. اصلا هم اهمیتی ندارد که در این مسیر و درآینده چه بلایی بر سر کشور خواهد آمد. نئولیبرال‌های اصلاح‌خواه ابایی از افتادن به ورطه سکولاریسم نیز نداشته و اگر شرایط اقتضا کند این مطالبه را نیز علم کرده و خواهان جدایی دین از سیاست شده و حتی حکومت پارلمانی را نیز مطالبه می‌کنند. فرقی هم ندارد شومنی چون ضرغامی باشد یا تکنوکراتی چون...». این حمله متوجه ضرغامی هم بود؛ چراکه وزیر گردشگری دولت رییسی با حضور در برخی دانشگاه‌ها سخنانی بیان می‌کرد که به مذاق این طیف خوش نمی‌آمد. همین باعث شد تا ضرغامی و قالیباف هر دو در یک زمان مورد انتقاد و حمله این رسانه نزدیک به پایداری‌ها قرار بگیرند.

پایان ماه عسل؟

حالا باید دید در شرایطی که به نظر می‌رسد ماه عسل دولت و مجلس رو به پایان است و همچنین نزدیک شدن به انتخابات هیات رییسه پارلمان و از سوی دیگر کم شدن فاصله تا انتخابات مجلس دوازدهم، آیا اختلافات شعله‌ورتر می‌شود یا ریش‌سفیدی حدادعادل می‌تواند این موضوع را جمع کند؛ البته محافظه‌کاران نشان داده‌اند که زمان‌هایی مانند انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 هم بوده که به ریش‌سفیدشان مرحوم مهدوی‌کنی که جامعیت بیشتری نسبت به حدادعادل داشت، توجهی نداشته‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy