Sunday, Mar 19, 2023

صفحه نخست » تأثیر توافق با عربستان بر قیمت ارز

dlr.jpgبانک مرکزی جمهوری اسلامی می‌گوید توافق با عربستان سعودی، موجب ایجاد «گشایش ارز» در بازار آشفته ارزهای خارجی ایران شده است؛ به رغم این ادعا، نرخ دلار که در چند روز گذشته کاهش یافته بود دوباره رو به افزایش است و از مرز ۴۸ هزار تومان گذشته است.

به گزارش رسانه‌ها در ایران در روز یک‌شنبه ۲۸ اسفند، بانک مرکزی دولت جمهوری اسلامی در اطلاعیه خود مدعی شده است که «موفقیت ایران در عرصه سیاست خارجی و سیاست اولویت ارتباطات موثر با همسایگان» از جمله توافق با کشور‌های عربستان و امارات «گشایش‌های ارزی خوبی ایجاد کرده است.»

این نهاد ارشد پولی و بانکی حکومت ایران افزوده، در روز شنبه ۲۷ اسفند «رشد عرضه درهم» در مرکز مبادله منجر به مبادله «۶۳۰ میلیون درهم» شد که با تداوم و رشد معاملات در هم «کلیه تقاضا‌های درهمی تامین خواهد شد.»

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر با افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی در بازار آزاد ایران روبه‌رو شده است تا آن جا که در هفته‌های گذشته دلار آمریکا رکورد شکست و به رقم ۶۰ هزار تومان رسید.

مقامات حکومتی پس از شوک قیمتی دلار ۶۰ هزار تومانی، سعی کردند با تزریق فراوان درهم امارات و دلار در بازار، امنیتی کردن فضای بازار و تهدید مرجع‌های اطلاع‌رسانی، مسیر قیمت ها را عوض کنند.

اندکی بعد نیز با انجام مذاکرات امنیتی و سیاسی تهران - ریاض با میانجیگری پکن، مقامات جمهوری اسلامی باز هم مدعی شدند که این اتفاق به گشایش اقتصاد بحران‌زده ایران و آرام شدن بازار ملتهب ارز کشور منجر خواهد شد.

با این حال، در هفته پایانی سال ۱۴۰۱ هر یک دلار ایالات متحده باز هم از رقم اعلامی رسمی «۴۵ هزار تومان» فاصله گرفت و روز یک‌شنبه ۲۸ اسفند به محدوده ۴۹ هزار تومان رسید.

اما بانک مرکزی جمهوری اسلامی در اطلاعیه روز یک‌شنبه خود با «مثبت» ارزیابی کردن آنچه «دیپلماسی اقتصادی» دولت ابراهیم رئیسی در توافق تهران ریاض نامیده، اعلام کرده است که به منظور «مدیریت عملیات ارزی این توافق» در ایام عید نوروز سال ۱۴۰۲ تعطیل نخواهد بود و علاوه بر شعب ارزی برخی بانک‌ها، «صرافی‌های منتخب» نیز در این ایام »«خدمات‌رسانی» خواهند داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy