Monday, Mar 20, 2023

صفحه نخست » عید و خانه تکانیِ سیاسی، مسعود نقره کار

nk.jpgاپوزیسیون حکومت اسلامی در داخل و خارج از کشور، علیرغم سن و سالی که دارد به ندرت به فکر غبارروبی در چهاردیواری خانه اش افتاده است. حتی جنجال جغجغه فروش ها را که برای عید مبارکی با سرو صدای بیشتر و جلب توجه، قارقارک هایشان را هم به صدا در آورده بودند را نمی شنید، و شاید هم خودش را به ناشنوایی می زد. امسال اما آواز آزادی دختران و پسران پهتدشت ایران شنواشان کرد و اهالی خانه را مجبور کرد به یک گَرد گیری و خانه تکانی جانانه تن دهند، خانه تکانی ای که با ایام عید سال 1402 مصادف شده است، با سال خرگوش، که تیزپائی هم به رُخ صاحبان خانه می کشد.

وسایل ضرور و مورد نیاز این خانه تکانی و آب و جاروب کردن این خانه گرد وغبار گرفته را جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی فراهم ساخته است. و به نظر می رسد کار خانه تکانی با برنامه و خوب پیش می رود.

هشداردهندگان به اپوزیسیون با روبراه کردن بساط بوته جمع کردن و خُرده آلومینیوم و آتش گردان و ترقه و فشفشه، قاشق زنی ای پُررونق تر از سال های قبل یاد آور شدند " برای خونه تکونی بجنبید!"

فرش های قدیمیِ زیرِ پا، نخ نماها دورریخته شده و به درد بخورها تکانده شده اند. ماهی های ریز و درشت رنگین زیر آواز آب فوارۀ آب حوض نوشده، رقصی دسته جمعی راه انداخته اند. جنس ها و وسایل همجنس و جور، کهنه و نو، گردگیری شده و کنار هم چیده شده اند ، و ناجورها و اسقاط ها و لب پریده ها نصیب " کاسه بشقابی" های دوره گرد، یا دور ریخته شده اند یا به سمساری ها سپرده شده اند.

بعد از خانه تکانی هوای خانه کمی عوض شده است، بوی گُل و گُلاب وسنبل ماهی های تُنگ را هم به وجد آورده ، هوای خانه که سهل است انگار آبِ تُنگ ماهی ها هم معطر شده است. هفت سین، هشت سین شده است و "سال"ِ زن، زندگی، آزادی به جمع شان پیوسته اند.

جغجغه فروش ها هم ول کن نیستند. گهگاه صدای گلفروشی که بر تَرک دوچرخه اش جعبه ای بنفشه نشانده و فریاد می زند " بنفشه" ، صدای جغجغه ها و قارقارک ها را زیر می گیرد.

این خانه تکانی را به فال نیک بگیریم و مبارک و حجسته بدانیم.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy