Wednesday, Apr 26, 2023

صفحه نخست » ممنوع‌الخروجی جعفر پناهی برداشته شد

panahi.jpgشاخص‌های تعریف «نخبه» هم «اسلامی» شد

رادیو بین المللی فرانسه - طاهره سعیدی، همسر جعفر پناهی سه‌شنبه ٥ اردیبهشت با منتشر کردن عکسی از خود و همسرش از رفع ممنوع‌الخروجی این کارگردان سینما پس از ١٤‬ سال خبر داد.

طاهره سعیدی در صفحه اینستاگرامش نوشت: «پس از چهارده سال ممنوع الخروجی جعفر لغو شد و بالاخره برای چند روز هم که شده با هم به سفر می‌رویم...»

صالح نیکبخت، وکیل این فیلمساز ٦‬٢ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: پناهی پس از گذراندن کامل دوران محکومیت خود اجازه خروج از کشور و اخذ پاسپورت خود را دریافت کرد. به گفته وی، پناهی برای دیدار با دخترش به فرانسه سفر می کند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

جعفر پناهی، کارگردان پرکار سینمای ایران در پی اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣‬٨‬٨‬ ممنوع‌الخروج شد. از آن زمان تا کنون غیبت او در جشنواره‌هایی که فیلم‌هایش در آن‌ها نمایش داده می‌شد همواره خبرساز بود. او سال ٨‬٩‬ در دادگاهی به اتهام «جتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری، ممنوع‌الخروجی و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی محکوم شد.

در تابستان گذشته، پناهی برای پیگیری وضعیت دو فیلمساز بازداشت شده، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دادسرای اوین رفته بود که خود او نیز بازداشت شد. قرار بود حکم شش سال زندان تعزیری را که در سال ۱۳۸۹ صادر شده بود، سپری کند.

آقای پناهی ١٤‬ بهمن ماه گذشته پس از چندین ماه تحمل حبس در بند چهار زندان اوین، به قید وثیقه آزاد شد. وکیل پناهی گفت: «تا جایی که من می دانم دیگر پرونده قضایی علیه او وجود ندارد».

با این حال پناهی هیچگاه دست از فعالیت سینمایی برنداشت و با کمترین امکانات فیلم ساختن را ادامه داد. فیلم‌هایی که در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره فیلم برلین تحسین شدند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy