Friday, May 26, 2023

صفحه نخست » آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات- بمب‌گذار جمهوری اسلامی از زندان بلژیک

01_asadi4.jpgاسدالله اسدی وارد تهران شد

میانجیگری عمان بین ایران و بلژیک؛ اسدالله اسدی و اولیویه وندکاستیل در مسقط مبادله شدند

ایران وایر - حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۵ خرداد تایید کرد که اسدالله اسدی، دیپلمات-بمبگذار محکوم شده ایرانی، از زندان بلژیک آزاد شده و در راه بازگشت به ایران است.

امیرعبداللهیان در توییتر خود در این باره نوشت: «آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از دو سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ایران عزیزمان خواهد شد.»

دریا صفایی: آزاد شدن اسدالله اسدی مستلزم حکم دادگاه قانون اساسی بود

دریا صفایی، نماینده پارلمان بلژیک در توییتی در واکنش به تبادل زندانی بین جمهوری اسلامی ایران و بلژیک گفته: «هموطن بی گناه اولیویه وندکاستیل بالاخره آزاد شد؛ اما فراموش نکنیم که محکوم تروریست اسدی هم اکنون آزاد است.»

صفایی همچنین در این توییت گفته که آزاد شدن اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که در بلژیک زندانی بود در حالی صورت گرفته که به قربانیان او اطلاعی داده نشد و این امر«مستلزم حکم دادگاه قانون اساسی بود.»

او در این توییت افزوده: «اگر بلژیکی دیگری به عنوان ابزار معامله توسط این رژیم ضد بشری دستگیر شود، چه؟ آیا واقعا دولت فدرال تا این حد ساده لوح است؟»

وزارت امور خارجه عمان روز جمعه پنجم خرداد اعلام کرد بلژیک و ایران با میانجی‌گری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان با یکدیگر دست یافته‌اند.

01_asadi2_.jpgمقامات بلژیک از مدتها پیش خواستار آزادی «اولیویه وندکستله» شده بودند.

او امدادگر ۴۲ ساله بلژیکی است که در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به اتهام «جاسوسی» به «۴۰ سال» زندان محکوم شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

همزمان با این تحول، نخست‌وزیر بلژیک اعلام کرد الیویه وندکاستیل، امدادگر بلژیکی محبوس در زندان‌های جمهوری اسلامی آزاد شده است.

اسدالله اسدی هم دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین بود که، تیر ماه سال ۹۷ به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در فرانسه بازداشت و در بهمن ۹۹ در دادگاه بلژیک به ۲۰ سال زندان محکوم شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy