Sunday, May 14, 2023

صفحه نخست » عصبانیت رژیم از بغداد، سفیر عراق به وزارت خارجۀ ایران احضار شد

iraq.jpgسخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که سفیر عراق در تهران در پی دعوت از اعضای گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در مراسمی رسمی در اقلیم کردستان، روز شنبه ٢٣ اردیبهشت، به وزارت خارجۀ ایران احضار شده است

رادیو بین المللی فرانسه - ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، شامگاه شنبه ۲۳ اردیبهشت، در خصوص واکنش جمهوری اسلامی نسبت به حضور برخی سرکردگان گروهک‌های مخالف در آیین افتتاح یک مراسم رسمی در اقلیم کردستان، اعلام کرد: «سفیر جمهوری عراق صبح امروز به وزارت امور خارجه فراخوانده شد».

او در ادامه اظهار داشت که رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه، اعتراض شدید ایران نسبت به دعوت از اعضای گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی را به سفیر عراق در تهران ابلاغ کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

ناصر کنعانی در ادامه گفت: «رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه، دعوت از اعضای گروهک‌های تجزیه طلب و نیز تداوم برخی تحرکات گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را مغایر با توافقنامه امنیتی اخیر بین جمهوری اسلامی ایران و عراق توصیف کرد».

وی افزود: «رئیس اداره اول خلیج فارس وزارت خارجه همچنین در این دیدار بر اجرای بندهای این توافقنامه و برخورد با عوامل مخل امنیت دو کشور تأکید کرد و سفیر عراق نیز گفت مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خود منعکس خواهد کرد».

جمهوری اسلامی ایران احزاب و گروه های کرد مخالف خود را «تجزیه‌طلب» و «تروریستی» قلمداد می‌کند.

پیش از این، در جریان سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به بغداد در اواخر اسفند ماه سال گذشته، توافقنامه‌ای به هدف پایان‌دادن به فعالیت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق، میان دو طرف به امضا رسید.

تا کنون متن توافق‌نامه امنیتی تهران و بغداد منتشر نشده است اما بر اساس گزارش‌ها، بخش مهمی از آن به وضعیت گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان عراق مربوط می‌شود.

شمخانی پس از امضای توافق‌نامه امنیتی با عراق گفته بود: «با اجرای دقیق مفاد این توافق‌نامه علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.»

همچنین قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق نیز اطمینان داده بود که دولت بغداد برای اجرای کامل این توافق‌نامه امنیتی تمام تلاش خود را خواهد کرد و نیز متعهد می‌شود که به هیچ گروهی اجازه ندهد از خاک اقلیم کردستان عراق برای ایجاد ناامنی و انجام هرگونه حمله به گذرگاه‌های مرزی ایران استفاده کند.

جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته، فشار بر دولت عراق و مقام‌های اقلیم کردستان را به هدف خاتمه دادن به فعالیت گروه‌های مخالف افزایش داده است. سپاه پاسداران نیز بارها مواضع و محل استقرار این گروه‌ها در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy