Tuesday, May 16, 2023

صفحه نخست » مطرح شدن نام جواد مرندی در پرونده پولشویی گسترده در بریتانیا

marandi.jpgجواد مرندی ارتکاب به هرگونه تخلفی را قویا رد می‌کند و مشمول مجازات کیفری نیز نشده است

ایندیپندنت فارسی - نام جواد مرندی، تاجر موفق ایرانی-بریتانیایی و دارای نشان امپراتوری بریتانیا OBE به عنوان مظنون در پرونده پولشویی‌های گسترده مطرح شده است. شرکت‌ها و دارایی‌های این تاجر سرشناس مدتی است که مشمول تحقیقات پولشویی شدند اما او با استناد بر این که برملا شدن نامش به عنوان مظنون در این پرونده می‌تواند به شهرتش به عنوان یک تاجر برجسته لطمه جبران ناپذیری وارد کند، نبردی حقوقی را با سرویس جهانی بی‌بی‌سی با هدف ناشناس ماندن آغاز کرد.

حال قاضی پرونده پس از ۱۹ ماه علیه جواد مرندی رای داد و همین باعث مطرح شدن نامش در رسانه‌ها شد. البته او ارتکاب به هرگونه تخلفی را قویا رد می‌کند و مشمول مجازات کیفری نیز نشده است.

به گزارش ایونینگ استاندارد، بنابر یافته‌های سازمان ملی جرم وجنایت بریتانیا برخی از دارایی‌های جواد مرندی نقشی کلیدی در یک پرونده پولشویی پیچیده، گسترده و مرتبط با جوانشیر فیضی‌اف، یکی از ثروتمندترین الیگارش‌های آذربایجانی ایفا کرده است. بنا بر حکم یک قاضی در اوایل سال گذشته میلادی، سازمان ملی جرم وجنایت می‌تواند ۵.۶ میلیون پوند از دارایی‌های خانواده جوانشیر فیضی‌اف را در لندن توقیف کند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به گفته این قاضی پول‌هایی که به حساب این خانواده در لندن واریز می‌شد، مرتبط با یک «طرح پولشویی گسترده» در آذربایجان بوده و از این کشور خارج شده است. البته این خانواده در ابتدا این ادعا را رد کردند و در سال ۲۰۲۱ به جواد مرندی حق ناشناس ماندن داده شد. اما اکنون قاضی‌های این پرونده او را فردی «تاثیر گذار» در روند پول‌شویی دانستند و گفتند که هویتش می‌تواند برملا شود.

جواد مرندی ۵۵ ساله، متولد ایران و بزرگ‌شده و ساکن لندن است. او مالک کسب و کارهای بسیاری از جمله نشان تجاری مشهور مشهور کانرن شاپ است. او همچنین روابط نزدیکی با حزب محافظه‌کار بریتانیا دارد و بر اساس اسناد کمیسیون انتخابات بریتانیا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ مبلغی معادل ۶۳۳ هزار و ۸۰۰ پوند به این حزب کمک کرده است.

پروژه گزارش‌دهی جرایم سازمان یافته و فساد چگونگی سرقت دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون پوند از اقتصاد آذربایجان توسط الیگارش‌های این کشور را فاش کرد. عمده این برداشت‌ها برای منافع شخصی‌ این الیگارش‌ها بوده اما در برخی موارد شامل رشوه به سیاست‌مداران اروپایی نیز می‌شود. بنابر اسناد پرونده سازمان ملی جرم و جنایت که به دادگاه دادگاه وست‌مینستر ارائه شدند، پولی که به حساب‌های خانواده فیضی‌اف در لندن رسیده، از حساب‌های بانکی متعلق به یک شرکت بدون کارمند و سوابق قابل ردیابی سرچشمه گرفته بود. باک‌تله‌کام مستقر در باکو، پایتخت آذربایجان شبیه یک شرکت دولتی با نامی تقریبا مشابه بود.

جان زانی، قاضی ناحیه‌ای متوجه شد که «وجوه قابل توجهی از این شرکت مجرمانه» سپس به دو حساب بانکی در بالتیک و متعلق به شرکت‌های پوششی ثبت شده در گلاسکو منتقل شده است. سپس مقداری از این پول به حساب‌های مرتبط با جوانشیر فیضی‌اف و جواد مرندی منتقل شده است.

مجموعه‌ شرکت‌های «آورومد» نیز در این نقل وانتقالات «نقش کلیدی» ایفا کردند. جواد مرندی یکی از این شرکت‌ها که در سال ۲۰۰۵ در جزیره سیشل تأسیس شده ذینفع بود.پول از راه‌های دیگری نیز به این شرکت‌ها سرازیر می‌شد و بر أساس تحقیقات ۲۷.۸ میلیون پوند برای جوانشیر فیضی‌اف و ۳۹ میلیون پوند نیز برای جواد مرندی واریز شده است. همچنین ۱۰۶.۹ میلیون پوند هم برای شرکت واینهیل، مستقر در سیشل و متعلق به مرندی واریز شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy