Tuesday, May 30, 2023

صفحه نخست » مهر: دو موضوع مورد اختلاف با آژانس حل شد

nukedeal.jpgخبرگزاری حکومتی مهر ادعا می‌کند که «پرونده آباده» و اورانیوم با غنای ۸۴ درصد حل شده است

ایندیپندنت فارسی - خبرگزاری مهر یک روز پس از سفر سلطان عمان به ایران که به‌طور سنتی به ایفای نقش میانجی مشهور است، و در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام در گزارشی مدعی شد که در جریان مذاکرات فنی اخیر بین سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده «آباده» و کشف اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد حل‌و‌فصل شده است. هنوز مقامات رسمی و آژانس در این زمینه اظهار نظر نکرده‌اند.

مهر درحالی این ادعا را به نقل از منابعی که نامی از آنها نیاورده است، مطرح می‌کند که زمزمه‌هایی درباره رایزنی‌های پشت‌پرده تهران و دولت بایدن برای دستیابی به نوعی توافق و آزادسازی دارایی‌های مسدود شده، به‌گوش می‌رسد. روندی که بدون دستیابی به نوعی توافق با آژانس و جلوگیری از صدور قطعنامه در شورای حکام که راه را برای ارجاع پرونده جمهوری اسلامی به شورای امنیت هموار می‌کنند، امکان‌پذیر نیست.

آنچه که خبرگزاری مهر با عنوان پرونده آباده مطرح کرده است، یکی از دست‌کم سه مکانی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره کشف رد اورانیوم غنی‌نشده در آن از جمهوری اسلامی توضیح خواسته است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی اواخر اسفند‌ماه گذشته و پس از نشست فصلی شورای حکام گفته بود که تهران در مورد این مکان‌ها با آژانس در تماس است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ادعای خبرگزاری مهر وابسته به حکومت جمهوری اسلامی که هنوز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آن اظهار نظر نکرده است، درحالی مطرح می‌شود که خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا تصاویری از یک تاسیسات هسته‌ای زیرزمینی در نطنز در ۲۲۵ کیلومتری جنوب تهران منتشر کرده بود. همزمان گزارش‌هایی از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران منتشر شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy