Sunday, Jun 4, 2023

صفحه نخست » لشگرکشی سپاه به مرز کردستان

sepah.jpg

انتقال تسلیحات سنگین سپاه به مناطق مرزی کردستان

تهران در سندی که اسفندماه به امضای علی شمخانی و مقام‌های امنیتی عراق رسید، از دولت عراق خواسته بود از فعالیت احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان جلوگیری کند

ایندیپندنت فارسی - شامگاه شنبه سیزدهم خرداد، ویدیوهایی در رسانه‌هایی اجتماعی منتشر شد که حاکی از انتقال تسلیحات و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین جمهوری اسلامی به مناطق مرزی استان کردستان در ایران است. پایگاه خبری هه‌نگاو که اخبار حقوق‌ بشری مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد، نوشته است که این تجهیزات را سپاه پاسداران به مرزهای کردستان منتقل می‌کند.

هم‌زمان، از انتقال تجهیزات نظامی مشابه از شهرهای دیواندره و بوکان به سمت مرزهای ایران نیز گزارش‌هایی مخابره شده است. ناظران این اقدام را نشانه‌ای از عزم سپاه پاسداران برای تکرار حملات موشکی به اقلیم کردستان در خاک عراق قلمداد کرده‌اند. جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته بارها مقر احزاب کرد مخالف نظام در خاک کردستان عراق را بمباران کرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

حساب کاربری هه‌نگاو در توییتی در روز یکشنبه ۱۴ خرداد، نوشت: «جمهوری اسلامی تمام کردستان را میلیتاریزه کرده و به‌صورت فزاینده‌ای در حال انتقال تسلیحات سنگین و نیمه‌سنگین به آنجا است.»

به‌نظر می‌رسد تحرکات جدید جمهوری اسلامی به قصد حمله نظامی به کردستان عراق به سفر اسفندماه علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی حکومت ایران، به عراق مرتبط باشد. شمخانی در این سفر و در دیدار با مشاور امنیت ملی عراق، یک «سند همکاری‌های مشترک امنیتی» امضا کرد؛ سندی که تهران در آن، خواستار جلوگیری از فعالیت احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق شده بود.

پیش از آن، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، هم در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، در تهران، به او گفته بود: «متاسفانه اکنون این اتفاق در برخی مناطق عراق روی می‌دهد و تنها راه‌حل آن این است که دولت مرکزی عراق اقتدار خود را به آن مناطق نیز گسترش دهد.»

محمدکاظم آل‌صادق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، ۱۲ فروردین با حضور در برنامه «علی خطین» از شبکه الاخباریه عراق، حمله سپاه پاسداران به منطقه خودمختار کردستان را «حق تضمین‌شده» جمهوری اسلامی «برای دفاع از خود» خوانده بود.

او خیزش سراسری و اعتراض‌های گسترده مردم ایران به حاکمیت جمهوری اسلامی را هم به «نفوذ عناصر کرد مخالف» در اربیل نسبت داده و گفته بود:‌ «دستگاه‌های امنیتی ما در ایران یک هسته تروریستی را که نقشه بزرگی در سر داشتند و این تیم نیز از اربیل راه‌اندازی شده بودند، منهدم کردند.»

حالا گزارش‌های غیررسمی می‌گویند ضرب‌الاجل جمهوری اسلامی به مقام‌های اقلیم کردستان عراق برای خلع‌سلاح گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی رو به پایان است و در صورت نارضایتی تهران از اقدام‌های مقام‌های اقلیم کردستان عراق، ممکن است دور جدیدی از حملات نظامی جمهوری اسلامی علیه این گروه‌های مستقر در شمال عراق آغاز شود.

سفیر جمهوری اسلامی مدعی شد که ۱۸ بار از گروه‌های مخالف کرد به عراق شکایت کرده است و اظهار امیدواری کرد که «با تفاهم اخیر میان دو کشور»، عراق «گروه‌های مسلح را کنترل کند» تا هیچ «تجاوزی» به کشور (ایران) تکرار نشود.

سپاه پاسداران از اوایل مهر ۱۴۰۱ مواضع کردهای مخالف جمهوری اسلامی در اقلیم خودمختار کردستان عراق را به‌دفعات بمباران کرده است. سازمان حقوق‌بشری هه‌نگاو در ماه آبان با تایید حملات سپاه پاسداران به احزاب کرد هشدار داد که جمهوری اسلامی در حال «نسل‌کشی» در کردستان است. این سازمان مقام‌های جمهوری اسلامی را «جنایتکار جنگی» خواند و اعلام کرد که در حملات هوایی سپاه پاسداران، اردوگاه غیرنظامیان حزب دموکرات و بیمارستان داخل آن هدف قرار گرفته‌اند.

سپاه پاسداران احزاب دمکرات کردستان ایران، کومله، حیات آزاد کردستان و گروه‌های نزدیک به آن‌ها را «تروریست» می‌خواند و مدعی است که آن‌ها با تکیه بر «ایدئولوژی تجزیه‌طلبانه» اعتراض‌ها ضدحکومتی در کردستان ایران را تحریک می‌کنند و به آنجا «سلاح» می‌فرستند.

علاوه بر جمهوری اسلامی، ترکیه نیز حملات موشکی متعددی را علیه احزاب سیاسی و نظامی مستقر در منطقه کردستان عراق، به‌خصوص حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) انجام می‌دهد. در آخرین مورد، یک مقام امنیتی کردستان عراق از حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق در روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) خبر داد و گفت که در این حمله، سه ایزدی که عضو حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بودند، کشته شدند.

ارتش ترکیه ده‌ها پایگاه در شمال عراق دارد و علیه پ‌ک‌ک عملیات هوایی و زمینی انجام می‌دهد. آنکارا و متحدان غربی آن حزب کارگران کردستان را به‌عنوان گروه تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy