Tuesday, Jun 13, 2023

صفحه نخست » احترام به عقاید یکدیگر در سخنان شاهزاده و جایگزین کردن آن با «به عقاید یکدیگر کاری نداشتن»...؛ ف. م. سخن

IMG_3363.pngشاهزاده رضا پهلوی در سخنان کوتاه خود در «کنسرت زیستن برای آزادی» در لس آنجلس، نکات بسیار لازم ی را خطاب به هتاکان و فحاشان و مرزبندی مشخص با آن ها مطرح کردند.

در این سخنان، ایشان به «احترام به عقاید یکدیگر» اشاره کردند که می تواند مورد انتقاد و بازبینی قرار گیرد.

اول این که ضرورتی به «احترام» به عقاید یکدیگر در حالت کلی وجود ندارد چرا که برخی عقاید مطلقا قابل احترام نیستند. مثلا عقاید کسانی که فقط به حذف می اندیشند؛ به خشونت نسبت به مخالفان حکومت نکبت می اندیشند؛ به مرگ و نیستی مخالفان خود می اندیشند؛ به سرکوب دگر اندیشان مخالف حکومت نکبت می اندیشند.

بسیاری از عقاید موجود نه تنها در میان ما ایرانیان بلکه در سطح جهانی قابل احترام نیستند و باید مورد نقد و حتی نفی قرار گیرند.

عقاید ضد انسانی، عقاید فاشیستی، عقاید موجود در دین ها و مذهب ها که گمراه کننده هستند و ضد بشری.

به چنین عقایدی نمی توان احترام گذاشت و باید با آن ها مبارزه کرد.

اما می توان با چنین عقایدی تا زمانی که کاری به کار ما ندارند، و از عقیده به عمل در نیامده اند، «کاری نداشت». می توان آن ها را نادیده گرفت و از کنارشان گذشت. بنابراین احترام به عقاید دیگران می تواند به کاری نداشتن به عقاید دیگران تبدیل شود تا زمانی که عقاید دیگران از قوه به فعل در نیامده است.

این گونه می توان هم راه را برای انتقاد و برخورد با عقاید نادرست غیر انسانی باز گذاشت هم مانع از برخوردهای ناصحیح و حذفی با عقاید نادرست و غیر انسانی شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy