Sunday, Jun 25, 2023

صفحه نخست » هشدار یک حزب «اصلاح‌طلب» نسبت به فروپاشی

foroopashi.jpgصدای آمریکا - حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیه‌ای نسبت به عواقب تورم و شرایط نامناسب اقتصادی هشدار داد و نوشت که «بحران در یک قدمی اقتصاد ایران است.»

در بیانیه این حزب که شنبه هفته جاری منتشر شده، آمده است که وضعیت «بحران‌زده اقتصاد» ایران و «درهم‌پیچیدگی‌های کلاف سردرگم اقتصاد ملی» به مرحله هشدارآمیز و مخاطره‌انگیزی رسیده است. در این بیانیه تاکید شده است که تورم مواد غذایی در آستانه سه رقمی شدن است و شهروندان مایحتاج اساسی خود را «با قیمتی قریب به دو برابر» سال گذشته خریداری می‌کنند.

در بخشی از این بیانیه هشدارآمیز آمده است که بر پایه آمارهای رسمی، عملکرد اقتصاد ایران نشان می‌دهد طی چهل و چهار سال گذشته نرخ متوسط تورم حدود ۲۳ درصد و نرخ متوسط رشد اقتصادی حدود ۲ درصد بوده است.

بر همین اساس اعلام شده که میزان نقدینگی در سال ۵۷ معادل ۲۵۸ میلیارد تومان بوده است و در اسفندماه سال ۱۴۰۱ به رقم ۶۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این بدان معناست که حجم نقدینگی طی ۴۴ سال گذشته ۲۴۰۰۰ برابر شده است.

نکته دیگری که بیانیه این حزب اصلاح طلب جمهوری اسلامی به آن اشاره می‌کند کاهش ارزش پول ملی است که ۶ هزار برابر از ارزش ریال کاسته شده است.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در بیانیه خود می‌نویسد که «اقتصاد خانواده در آستانه شکنندگی و از هم‌پاشیدگی قرار دارد» و فاجعه استمرار تورم‌های بالای ۴۰ درصد در ۶ سال گذشته در کنار عدم‌افزایش متناسب حقوق و دستمزدها، به کاهش قدرت خرید مطلق در جامعه و خانوارها، گسترش دامنه فقر، افزایش نابرابری و شکاف طبقاتی انجامیده است.

این حزب نامگذاری سال ۱۴۰۲ به اسم «مهار تورم و افزایش تولید» از سوی علی خامنه‌ای را نتیجه عمیق‌تر شدن بحران و به صدا درآمدن زنگ خطر دانسته و نوشته است دولتمردان «به مسیر غلطی درافتاده‌اند و به‌جای شناسایی و حل ریشه‌ای علل و عوامل ایجاد تورم، به اقتصاد دستوری و سرکوب قیمتی روی آورده‌اند.»

در پایان بیانیه «ضمن هشدار نسبت به وضعیت تورم در کشور» تداوم وضع موجود را برای جامعه ایران «بسیار خطرناک» دانسته و هشدار داد که وضعیت موجود «می‌تواند جامعه ایران را در بستر بحران‌ها، آشوب‌ها و اعتراضات گسترده اجتماعی قرار دهد.»

در همین زمینه ، هفته پیش و در پی تعلق کالابرگ خرید مواد غذایی اساسی به ۲۵ میلیون ایرانی و هشدار معاون وزارت رفاه و کار درباره «فقر تغذیه‌ای» ۹۱ درصد از مردم، یک روزنامه‌نگار در ایران به صدای آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی «راهی جز توزیع کوپن» ندارد و وضعیت مشابه «شوروی در سال‌های نزدیک به فروپاشی» است.

این روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصاد سیاسی در ایران سه‌شنبه ۳۰ خرداد به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «به نظر می رسد رژیم ایران راهی جز توزیع کوپن نداشته باشد، چرا که بر اساس آمارهای رسمی، فقر در کشور به طور چشمگیری در حال شیوع است.»

به گفته این روزنامه‌نگار داخل ایران، «با این سرعت گسترش فقر» دولت جمهوری اسلامی «راه دیگری جز توزیع کوپن اقلام غذایی پیش روی خود نمی‌بیند» و شرایط «درست شبیه وضعیتی که در جنگ ایران و عراق تجربه کرده یا مشابه وضعیت شوروی در سال‌های نزدیک به فروپاشی این کشور» شده است.

اعتراضات معیشتی از ساعات آغازین سال ۱۴۰۲ از سر گرفته شده و گروه‌های صنفی از جمله بازنشستگان، کارگران، معلمان، و کارکنان صنایع مختلف بارها در اعتراض به دریافت حقوق اندک با وجود گرانی و تورم و کوچک‌تر شدن پیاپی سفره‌ها تجمع و اعتصاب کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy