Wednesday, Jun 28, 2023

صفحه نخست » پخش اعتراف اجباری علیه مولوی عبدالحمید، همزمان با بازداشت اطرافیانش

eteraf.jpgرادیو فردا - در حالی که رسانه‌های مستقل از تداوم بازداشت‌ها برای تحت فشار قرار دادن مولوی عبدالحمید خبر می‌دهند، رسانه‌های حکومتی ایران ویدئویی از اعترافات اجباری فردی را پخش کردند که به تلاش برای مسموم کردن امام جمعه اهل سنت زاهدان متهم شده بود.

رسانه‌هایی چون خبرگزاری فارس و خبرگزاری دولتی ایرنا روز چهارشنبه، هفتم تیر، فیلمی از اعترافات اجباری یک شهروند اهل سنت را که در روز ۲۷ خرداد توسط انتظامات مسجد مکی زاهدان بازداشت شده بود، منتشر کردند.

اخذ و پخش مصاحبه‌هایی اجباری که رسانه‌های حکومتی در ایران به عنوان «اعتراف» منتشر می‌کنند یک رویه همیشگی حکومت برای سرکوب منتقدان و مخالفان بوده است.

این شهروند اهل سنت در این ویدئو مدعی می‌شود که پس از بازداشت از سوی اطرافیان مولوی عبدالحمید و حتی خود او تحت فشار و آزار و اذیت قرار گرفته است.

هنوز دفتر مولوی عبدالحمید به این اعترافات اجباری واکنشی نشان نداده، اما پیشتر در روز ۲۹ خرداد در بیانیه‌ای، بازداشت یک نفر در مسجد مکی را تایید کرده و گفته بود که این فرد به «برخی نهادها وابستگی دارد.»

در این بیانیه آمده بود: «فرد مظنون اظهارات و اعترافات مختلفی کرده است؛‌ این اعترافات در دست تحقیق و بررسی هستند.»

پس از این بازداشت، فشارها علیه مولوی عبدالحمید از طریق بازداشت اطرافیان و هوادارانش تشدید شده است.

حال‌وش روز چهارشنبه گزارش داد که دو برادر بلوچ «به دلیل حمل و بر افراشتن بنر مولوی عبدالحمید در میدان کوثر زاهدان» توسط نیروهای امنیتی لباس شخصی بازداشت شدند.

این پایگاه خبری روز سه‌شنبه از بازداشت «همراه با خشونت» نوه مولوی عبدالحمید و چند نفر از تیم رسانه‌ای او به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داده بود.

در پی انتشار این خبر، یک رسانه نزدیک به سپاه پاسداران این بازداشت‌ها را تایید و بازداشت‌شدگان را به «تشویش اذهان عمومی» متهم کرد.

خبرگزاری تسنیم روز سه‌شنبه ششم تیر مدعی شد که گزارش‌های اخیر مبنی بر توطئه ترور مولوی عبدالحمید «شایعه» بوده و تایید کرد که «چند نفر» به اتهام انتشار این «شایعه» دستگیر شدند.

مولوی عبدالحمید در آخرین سخنرانی خود به طور غیرمستقیم تهدیدها علیه جانش را تایید کرده بود. او روز دوم تیر گفت: «تا جایی که نفس ما در بدن است ما منافع مردم ایران را دنبال می‌کنیم و در این راستا هر تهدیدی را به جان می‌خریم.»

موج حملات رسانه‌ای علیه مولوی عبدالحمید در حالی است که بر اساس بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در همان ماه‌های آغازین اعتراضات خواستار «بی‌آبرو کردن» مولوی عبدالحمید شده است.

همچنین محمدجواد لاریجانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، از مواضع مولوی عبدالحمید به تندی انتقاد کرده و خواهان برخورد با او و مسجد متعلق به او شده بود.

مولوی عبدالحمید در جریان اعتراضات سراسری ایران، یکی از حامیان اصلی معترضان بوده و اظهارات او در قالب خطبه‌های نماز جمعه که هفته‌هاست ادامه دارد خشم مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی را برانگیخته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy