Wednesday, Jul 26, 2023

صفحه نخست » دلیل انصراف جمهوری اسلامی از خرید جنگنده سوخو-۳۵ روسیه

sokho.jpgخودداری روسیه از ارائه دانش نگهداری سوخو-۳۵

ایران اینترنشنال - نشریه آلمانی فلوگ ریویو خبر داد جمهوری اسلامی از خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ روسیه صرف‌نظر کرده است چون دولت روسیه از انتقال فن‌آوری تولید قطعات یدکی در ایران و ارائه دانش تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده خودداری می‌کند.

این نشریه هوانوردی به تازگی به نقل از منابع مطلع نوشت: «قرار بود ایران اولین فروند از جنگنده‌های سوخو-۳۵ را این روزها از روسیه دریافت کند اما این معامله کاملا ملغی شده، چرا که طرف ایرانی از پیشنهاد روس‌ها ناراضی است.»

فلوگ ریویو به نقل از منابع خود نوشته است ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از خرید این جنگنده‌ها که پیش از این قرار بود به مصر تحویل داده شوند «منصرف شده است» چون دولت روسیه از انتقال فن‌آوری تولید قطعات یدکی در ایران و ارائه دانش تعمیر و نگهداری هواپیما در داخل کشور تا ۳۰ سال آینده خودداری می‌کند.

مقامات روسیه هنوز در این خصوص اظهار نظری نکرده‌اند اما برخی خبرها حکایت از آن دارند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه در خصوص عدم تحویل سلاح‌های پیشرفته از جمله این هواپیماها به ایران، توافق کرده‌اند.

روزهای آخر تیر ماه، با وجود سخنان برخی نمایندگان مجلس درباره قطعی شدن خرید هواپیمای سوخو-۳۵ از روسیه، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به صورت تلویحی «اجرایی نشدن» قرارداد خرید این جنگنده‌ها را تایید و اعلام کرد بررسی‌ها در این زمینه ادامه دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

آشتیانی روز ۲۹ تیر در پاسخ به سوالی درباره قرار و قرارداد خرید سوخو گفت: «یک وقتی یک قراری می‌گذاری اما بعد شرایطی برایت پیش می‌آید که خودت این توانمندی را داشته باشی ... اما منتها این را داریم بررسی و دنبال می‌کنیم.»

این در حالی‌ است که چند روز پیش از آن، شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفته بود جنگنده‌های سوخو-۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده، «اوایل سال آینده» وارد کشور می‌شوند.

سال ۲۰۱۸ میلادی شرکت سوخوی روسیه یادداشت‌های تفاهمی برای تحویل ۴۰ هواپیمای سوخو سوپرجت ۱۰۰ به دو شرکت هواپیمایی ایران امضا کرد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، پول خرید این هواپیماها نیز در زمان دولت حسن روحانی پرداخت شده و قرار بوده جنگنده‌ها در سال ۲۰۲۳ میلادی تحویل ایران شوند.

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده در دسامبر گذشته اعلام کرده بودند تحویل این جنگنده‌ها قریب‌الوقوع است و حتی خلبانان ایرانی دوره‌های آموزشی مربوطه را نیز گذرانده‌اند.

اوایل خرداد، حمید واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی گفت کشور به جنگنده‌های نسل چهارمی سوخو-۳۵ نیاز دارد اما نمی‌داند این هواپیماها چه زمانی به دست ایران می‌رسند.

این اظهارات منجر به تقویت این ظن شد که روابط مسکو و تهران در خصوص تحویل سلاح آن‌چنان که مقام‌های جمهوری اسلامی ادعا می‌کنند، محکم نیست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy