Sunday, Jul 2, 2023

صفحه نخست » مرگ نقاش شناخته شده ایرانی بر اثر مسمومیت با الکل صنعتی

painter.jpgایران وایر - «خسرو حسن‌زاده»، نقاش، هنرمند نمایش‌های چیدمانی و بازیگر شناخته شده ایرانی، امروز ۱۱تیر۱۴۰۲، بر اثر مسمومیت ناشی از الکل صنعتی، جان خود را از دست داد.

او یکی از ده‌ها قربانی سیاست‌های جمهوری اسلامی در ممنوعیت واردات و فروش مشروبات الکی استاندارد به ایران است.
طی هفته‌های گذشته ده‌ها شهروند به‌دلیل مصرف آنچه حکومت «مشروبات تقلبی» یا الکل صنعتی می‌خواند، مسموم شده و جان خود را از دست داده‌اند.

خسرو حسن‌زاده متولد ۱۳۴۲ در تهران و عضو یک خانواده متوسط بود. او از جمله نقاشانی است که در آثارشان همواره دغدغه‌های اجتماعی و تعابیری از فرهنگ عامه جایگاه ویژه‌ای دارد، او در دانشگاه هنر نقاشی و در دانشگاه آزاد ادبیات فارسی تحصیل کرد و مدتی نیز از شاگردان «آیدین آغداشلو» بود.

آقای حسن‌زاده در سال ۲۰۰۳ با بورسی از سیته به پاریس رفت و نمایشگاه‌های فردی و جمعی زیادی در شهرهای لندن و پاریس و بیروت و دبی برگزار کرد.

آثار او در نمایشگاه‌های مشهور جهان از جمله بریتیش میوزیم، موزه هنرهای زیبای لس‌آنجلس، موزه هنرهای زیبای هیوستون، موزه آقاخان تورنتو و موزه هنرهای معاصر ایران نگهداری می‌شوند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

«مازیار بهاری»، فیلمساز و مدیر ایران‌وایر، فیلم «نقاشی کن!» را در سال ۱۳۷۸ ساخت، زمانی که حسن‌زاده در کنار کار هنری به میوه‌فروشی در خیابان شهرستانی در نزدیکی میدان امام حسین مشغول بود.

مسمومیت، از دست رفتن بینایی، از کار افتادن کلیه‌ها و مرگ، هر سال جان‌ صدها شهروند ایرانی را به‌دلیل عدم دسترسی به نوشیدنی الکلی استاندارد تهدید می‌کند.

در ایران نه‌تنها فروش، که مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم غیرقانونی است و دستگاه قضایی مصرف‌کننده را در بار نخست بازداشت به ۸۰ ضربه شلاق و در صورت تکرار چند باره «حد»، می‌تواند به «اعدام» محکوم کند.

با این حال سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ ایران را در رتبه نهم مصرف مشروبات الکلی معرفی کرده و گفته بود هر فرد الکلی در ایران، سالانه ۲۵ لیتر الکل می‌نوشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy