Sunday, Jul 2, 2023

صفحه نخست » ماهیت جدید طالبان به عنوان گروه واگنر آمریکا!

bitalib.jpgواکنش‌ها به سخنان بایدن درباره «کمک طالبان»: طالبان، گروه واگنر آمریکایی‌ها در منطقه است

ایندیپندنت فارسی - اظهارات اخیر جو بایدن، رئيس جمهور آمریکا در مورد «کمک طالبان» در برابر القاعده با واکنش‌های گسترده طالبان، مقام‌های دولت پیشین و کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان مواجه شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است: «اظهارات جوبایدن، پایبندی به تعهدات اعلام شده امارت اسلامی را ثابت می‌سازد.»

جو بایدن روز جمعه در پایان یک کنفرانس خبری در کاخ سفید در پاسخ به سوالی در مورد «اشتباهات» دولت او در مورد خروج آمریکا از افغانستان بنا به بررسی وزارت خارجه گفت:

«نه، نه. همه شواهد در حال بازیابی هستند. یادتان است در مورد افغانستان چه می‌گفتم؟ گفتم القاعده [باید] آنجا نباشد. گفتم که آنجا نباشد. گفتم از طالبان [در این زمینه] کمک بگیریم. حالا چه رخ داده؟ چه می‌گذرد؟ رسانه‌ خود را مرور کنید. حق با من بود.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این اظهارات بایدن با برداشت‌های متنوعی روبه‌رو شد. تعدادی از سیاست‌مداران افغان آن را به معنای همکاری نزدیک طالبان با آمریکا تلقی کردند. رحمت الله نبیل، رئیس سابق امنیت افغانستان، در توییترش نوشت: « پرزیدنت بایدن با افشای ضمائم پنهان توافق دوحه، افشاگری پیشگامانه‌ای انجام داده و ماهیت واقعی طالبان به عنوان گروه واگنر ایالات متحده در این منطقه را روشن می‌کند.»

به باور آقای نبیل، طالبان در همکاری نزدیک با آمریکا، زمینه را برای ضربه زدن به القاعده در افغانستان مهیا ساختند.

امرالله صالح، معاون نخست اشرف غنی در دوره ریاست جمهوری وی، نیز در توییتی نوشت:« آقای جو بایدن آنچه را سال‌هاست با ارایه ثبوت منطقی و گاهی هم مستندات بیان کرده‌ایم، تایید کرد که توافق آمریکا با طالب هدفش ثبات در افغانستان نه، بلکه استخدام طالب به حیث یک نیروی قراردادی جهت تطبیق برنامه‌های جیوپولتیک یعنی دسیسه‌های ضد ملی در داخل افغانستان و کشورهای منطقه است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy