Sunday, Jul 2, 2023

صفحه نخست » "کشته شدن چهار شهروند افغان به دست مرزبانان جمهوری اسلامی"

marzban.jpgکشته‌شدگان ساکنان استان‌های شمالی افغانستان بودند که به ‌دلیل فقر و بیکاری قصد داشتند غیرقانونی به ایران سفر کنند و اجساد آنان اینک در شفاخانه دولتی در شهر زرنج است

واجد روحانی - ایندیپندنت فارسی

منابع مردمی در استان نیمروز افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفتند که در نتیجه تیراندازی مرزبانان جمهوری اسلامی ایران، چهار شهروند افغانستان کشته، و یک تن زخمی شده‌ است.

این منابع افزودند که شش شهروند افغانستان شنبه‌شب، ۱۰ تیر (اول ژوئیه)، قصد داشتند از موانع بتنی مرزی در استان نیمروز عبور کنند که هدف تیراندازی مرزبانان جمهوری اسلامی ایران از برجک‌های این موانع قرار گرفتند.

به گفته آنان، این شش تن از شهر زرنج، مرکز استان نیمروز، خود را به کمتر از ۱۰ متری دیوار بتنی مرزی رسانده بودند که آماج تیراندازی مرزبانان جمهوری اسلامی ایران قرار گرفتند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

منابع خبری همچنین گفتند که کشته‌شدگان، ساکنان استان‌های شمالی افغانستان بودند که به ‌دلیل فقر و بیکاری قصد داشتند غیرقانونی به ایران سفر کنند، و اجساد آنان اینک در شفاخانه دولتی در شهر زرنج است.

جمهوری اسلامی ایران برای ممانعت از سفر قاچاقی شهروندان افغان به ایران، از نزدیکی سد کمال‌خان در نیمروز تا نزدیکی شهرستان «لاش و جوین»، دیوارهای بتنی در مرز بنا کرده است. به گفته منابع مردمی در نیمروز، در فواصل ۵۰۰ متری تا یک کیلومتری نیز برج‌های دیده‌بانی تعبیه شده است تا مرزبانان ایران از آن‌ها فعالیت قاچاقبران انسان و مواد مخدر را زیر نظر داشته باشند و مانع ورود آن‌ها به خاک ایران شوند.

طالبان و خبرنگاران محلی در استان نیمروز حاضر نشدند در مورد ادعای شلیک مرزبانان ایران به شهروندان افغان، با ایندیپندنت فارسی گفت‌وگو کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون در این باره اظهارنظر نکرده‌اند.

پس از حمله ماه گذشته طالبان به پاسگاه و برج دیده‌بانی مرزی جمهوری اسلامی ایران، نظارت مرزبانان ایرانی از نوار مرزی تشدید شده است. منابع مردمی در نیمروز به ایندیپندنت فارسی گفتند که شمار نیروهای مرزی ایران در برج‌های دیده‌بانی در نوار مرزی ایران با نیمروز، افزایش یافته است.

استان نیمروز در جنوب غرب افغانستان، مرکز اصلی قاچاق انسان به ایران است و به‌ دلیل خطرناک بودن عبور غیرقانونی از مرز ایران، متقاضیان سفر قاچاقی، به پاکستان می‌روند و از طریق مرزهای این کشور، وارد خاک ایران می‌شوند.

با روی کار آمدن مجدد طالبان در اوت ۲۰۲۱ در افغانستان و افزایش فقر و بیکاری و تداوم انتقام‌گیری طالبان از مقام‌ها، کارکنان و نظامیان حکومت پیشین، تقاضا برای سفر قاچاقی به ایران افزایش یافته است.

خطر سفر غیرقانونی به ایران زیاد است و احتمال کشته شدن در مسیر وجود دارد. یکی از دلایل افزایش آمار سفر غیرقانونی به ایران، محدودیت شدید طالبان در مورد توزیع گذرنامه برای شهروندان افغان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy