Saturday, Jul 8, 2023

صفحه نخست » پنج کشته در حمله به کلانتری ۱۶ زاهدان

mosalahane.jpg ماموران جمهوری اسلامی در «جمعه خونین» زاهدان، بیش از ۱۰۰ شهروند (‌ازجمله ۱۶ کودک) را که به تجاوز یک فرمانده پلیس به دختری بلوچ معترض بودند، مقابل کلانتری ۱۶ به قتل رساندند

ایندیپندنت فارسی - ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که صبح شنبه ۱۷ تیرماه، افرادی مسلح به کلانتری ۱۶ شهر زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان، حمله کردند و درگیری‌ها بین مهاجمان و نیروهای نظامی جمهوری اسلامی به مدت چندین ساعت ادامه داشت.

در آخرین خبر از زاهدان که در رسانه‌های ایران منعکس شده، معاون امنیتی استانداری سیستان‌ و بلوچستان اعلام کرده است که پس از مداخله نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، درگیری در کلانتری ۱۶ زاهدان پایان یافته و تمامی مهاجمان که این مقام امنیتی آن‌ها را «‌تروریست‌ها» نامید، کشته شده‌اند.

علیرضا مرحمتی گفت: «هم‌اکنون اوضاع تحت کنترل نیروهای امنیتی قرار دارد و درب کلانتری ۱۶ دقایقی پیش بازگشایی شد. حدود چهار نفر مسلح صبح امروز به کلانتری ۱۶ حمله کردند و یک نفر از نیروی‌های انتظامی به شهادت رسیده است، اما عامل انتحاری در کار نبوده، بلکه عوامل تروریستی از نارنجک استفاده کردند. عوامل وارد برجک شدند، اما نتوانستند وارد محوطه کلانتری شوند.»

پیش‌ازاین، خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی از مقابل کلانتری معروف زاهدانی‌ها، اعلام کرده بود که تعداد حمله‌کنندگان سه نفر بوده است و دو نفر از آن‌ها، با شلیک ماموران انتظامی و امنیتی کشته شدند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیز خبر صداوسیما را تایید کرده بود.

همچنین دادستان زاهدان در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده است که در ابتدای درگیری، دو نفر از مهاجمان با کمربندهای انتحاری خود را منفجر کردند و یک مامور انتظامی نیز براثر این حادثه جان باخت.

در همین حال، وب‌سایت خبری حال‌وش که اخبار استان سیستان‌ و بلوچستان و بلوچ‌ها را پوشش می‌دهد، گزارش داد که مهاجمان به مدت چندین ساعت کلانتری را به تصرف خود درآوردند و مقابل نیروهای حکومتی مقاومت کردند.

در این گزارش آمده بود که «درگیری شدید بین مهاجمان و نیروهای امنیتی» ادامه دارد و نیروهای یگان‌ویژه پلیس تمام خیابان‌های زاهدان و ورودی و خروجی‌های منتهی به مسجد مکی و کلانتری ۱۶ را مسدود کردند. حال‌وش گفت پرواز پهپادها نیز بر فراز منطقه درگیری ادامه دارد.

مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه سابق راسک، در توییتر نوشته است: «طبق اخبار موثق، فدائیان بلوچ کلانتری ۱۶ زاهدان را که عامل فاجعه خونین زاهدان بود به رگبار بسته‌اند. ازاین‌رو ممکن است هر آن، نیروهای وحشی رژیم به همین بهانه به ‌سوی مسجد مکی بروند. از جوانان زاهدانی درخواست می‌شود گرداگرد مسجد حلقه بزنند.»

کلانتری شماره ۱۶ زاهدان که در نزدیکی مصلی و مسجد اهل سنت این شهر قرار دارد، محلی است که ماموران امنیتی در تاریخ هشتم مهرماه سال گذشته، شهروندان بلوچ معترض را مقابل آن به رگبار بستند و بیش از ۱۰۰ نفر، ازجمله ۱۶ کودک را کشتند.

شهروندان معترض بلوچ در این روز که به «جمعه خونین» معروف شده است، در اعتراض به «تجاوز یک فرمانده پلیس به دختری بلوچ»، مقابل کلانتری ۱۶ زاهدان تجمع کرده بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy