Sunday, Jul 9, 2023

صفحه نخست » نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی به مجروحان جنگ ایران و عراق هم رحم نکردند

hamleh.jpgحمله با گاز اشک‌آور به تجمع اعتراضی مجروحان جنگ ایران و عراق

رادیو فردا - تجمع شماری از مجروحان جنگ ایران و عراق مقابل ساختمان مرکزی «بنیاد شهید و امور ایثارگران» با خشونت نیروهای امنیتی و انتظامی، پرتاب گاز اشک‌آور و بازداشت چند تن از معترضان مواجه شد.

همزمان شماری از مجروحان دوره جنگ با راه‌انداری کارزاری ضمن اعتراض به عملکرد مقام‌های حکومتی، تاکید کردند که برای رفع تبعیض نسبت به شهروندان دیگر خواهان «حقوق کار به جای پرداخت کمک معیشت» هستند.

شماری از مصدومان جنگ ایران و عراق که در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی از آنها به عنوان «جانباز» نام برده می‌شود روز شنبه ۱۷ تیر ماه در اعتراض به وضع معیشتی خود و بی‌اعتنایی مقام‌های و نهادهای حکومتی، به ویژه بی‌توجهی «بنیاد شهید و امور ایثارگران» به مطالبات به این مطالبات مقابل ساختمان مرکزی این بنیاد در تهران تجمع کردند.

***

تجمع روز شنبه این گروه از شهروندان در اعتراض به «دهک‌بندی جدید» که ان را «ناعادلانه» می دانند و «قطع یا کاهش کمک معیشت ماهانه» برپا شد. آنها همچنین به عدم اجرای قانون مصوب در چارچوب برنامه ششم توسعه برای همسان‌سازی «کمک معیشت ماهانه جانبازان» با «حداقل حقوق و مزایای کارکنان دولت» اعتراض دارند.

با این حال ویدیوهای منتشر شده از این تجمع، حاکی از آن است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سوی شرکت کنندگان در تجمع کردند تا حدی که حال تعدادی از مجروحان جنگ ایران و عراق در این تجمع بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور به شدت وخیم شده است.

در یکی دیگر از ویدیوها، تعدادی از مجروحان جنگ ایران و عراق در جریان همین تجمع مقابل ساختمان مرکزی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مقام‌های این بنیاد و جمهوری اسلامی را «دروغگو» و «جنایتکار» خواندند.

به گفته یکی از مخاطبان رادیو فردا، در جریان تجمع روز شنبه «نیروی انتظامی با خشونت و گاز اشک‌آور به تجمع مسالمت‌آمیز رزمندگان و جانبازان اغلب سالخورده و بیمار» حمله کرد و شماری از آن‌ها را بازداشت کرده است.

یک کانال تلگرامی که خبرهای «جانبازان جنگ معترض به جمهوری اسلامی» را پوشش می‌دهد نیز گزارش داد که نیروهای امنیتی در جریان تجمع روز شنبه ۱۷ تیر ماه «جانبازان معترض» در مقابل «ساختمان بنیاد شهید و امور ایثارگران» با پرتاب گاز اشک‌آور به تجمع‌کنندگان یورش برده تعدادی از مجروحان جنگ ایران و عراق را بازداشت کردند.

مجروحان و مصدومان جنگ ایران و عراق که شمار زیادی از آن‌ها در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند در سال‌های گذشته بارها تجمع‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند با این حال مقام‌های حکومتی توجهی به مطالبات آنها نداشته‌اند.

با افزایش اعتراضات مصدومان و آسیب دیدگان جنگ و خانواده‌های شماری از کشته شدگان جنگ ایران و عراق به مقام‌های حکومتی، محسن زنگنه سخنگو و عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، به این گروه از شهروندان وعده داد که در برنامه هفتم توسعه مطالبات آنها در نظر گرفته خواهد شد.

محسن زنگنه گفت: «باید منتظر بود تا کمیسیون‌ اجتماعی در بحث حمایتی و کمیسیون امنیت ملی در حوزه ایثارگرانی که در رابطه با امنیت ملی بودند، پیشنهادات خود را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند و پس از آن چشم انتظار مصوب شدن موارد مطروحه در صحن علنی مجلس باشیم.»

زنگنه همچنین گفت که به عنوان سخنگو و عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق به خانواده‌های کشته‌شدگان و مصدومان در جنگ «قوا می‌دهد تا موادی مشخص، معلوم، عملیاتی و قابل اجرا در حوزه ایثارگران در برنامه هفتم توسعه» تصویب شود.

در همین حال جمعی از مصدومان جنگ با راه‌اندازی کارزاری خواستار «حقوق اشتغال به کار» به جای «پرداخت کمک معیشت به تمام معیشت‌بگیران» هشت سال جنگ ایران و عراق شدند.

آنها در این کارزار که تاکنون به امضای بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ تن از این دسته از شهروندان رسیده، نوشته‌اند: «ملت شریف مدافع و مقاوم ایران علی‌رغم نهایت عطوفت و مهربانی، پس از گذشت سال‌های متمادی از پایان جنگ، به‌طور قاطعانه و با درایت و اقتدار، خواهان اجرای عدالت و احقاق حقوق قانونی و مخالف هرگونه تبعیض هستند» و به همین دلیل ما خواستار «درخواست حداقل حقوق به‌صورت اشتغال به کار» هستیم.

در بخشی از بیانیه این کارزار تاکید شده که مقامات حکومتی «هر وقت پشت تریبون قرار می‌گیرند، اعلام می‌کنند که هرچه دارند از شهداء، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان است ولی در عمل چنین چیزی نیست و هر دم بر روح و روان آسیب دیده رزمندگان و پیکر زخمی جانباز، زخم دیگری» می‌زنند.

در ادامه این بیانیه آمده است که «اکنون ۳۵ سال از پایان مخاصمه ایران و عراق می‌گذرد» اما «جانباز و رزمنده هم‌اکنون در جای جای وطن و کف خیابان برای حداقل‌ها ضجه و فریاد می‌زند ولی دولت و مجلس از همان ابتدا در حال آمارسازی بوده و هستند» به گونه‌ای که در اذهان مردم چنین تداعی می‌شود که «ایثارگران را مدینه فاضله‌ای در بر گرفته و متنعمان برخوردار کشور هستند.»

در این بیانیه همچنین خطاب به «ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف و غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای» روسای سه قوه جمهوری اسلامی آمده است: «آثار مخرب جنگ بر روح و روان و جسم ایثارگر چنان تاثیری نگذاشته که شما هر روز با وعده‌های خود و تبعیض، با روح و روان ایثارگران بازی می‌کنید.»

آنها همچنین تاکید کردند که «مصرانه خواهان پیگیری و استرداد حقوق قانونی خود به عنوان حقوق کار به جای کمک معیشت» هستند و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی نوشته‌اند: «اگر به هر دلیلی توان پرداخت حق قانونی ما را ندارید، غرامت ما را از عراق بگیرید.»

«بنیاد شهید و امور ایثارگران» از ثروتمندترین سازمان‌های اقتصادی جمهوری اسلامی است و علاوه بر آن تحت عنوان رسیدگی به به امور «ایثارگران و خانواده‌های شهدا» سالانه هزاران میلیارد تومان بودجه دریافت می‌کند.

اعتراضات مصدومان و خانواده‌های کشته شدگان جنگ ایران و عراق در حالی اوج گرفته است که طی یک دهه گذشته موارد متعددی از فساد در «بنیاد شهید و امور ایثارگران» افشا شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy