Monday, Jul 17, 2023

صفحه نخست » حسین شریعتمداری ظریف را به وطن‌فروشی متهم کرد

teryaki.jpgرادیو فردا - نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، با انتقاد شدید از بیانیه سفیران و دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی در انتقاد از «شرق‌گرایی» مقام‌های ایران، با دفاع از رابطه با روسیه، این دیپلمات‌ها را به «احساس حقارت» در برابر آمریکا متهم کرد.

حسین شریعتمداری در یادداشتی که روز دوشنبه ۲۶ تیر در کیهان منتشر کرده، بیانیه مشترک روسیه و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس را «اقدام پلشت روسیه» خوانده که به گفته او با «واکنش تند و اعتراض شدید» وزارت امور خارجه و شخص وزیر مواجه شد.

این در حالی است که در توئیت اعتراض حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به اقدام روسیه، حتی نام این کشور نیامده بود.

بیانیه روسیه و شش کشور عربی خواستار ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه ایرانی به دیوان بین‌المللی دادگستری شده بود.

پس از آن، جمعی از سفیران و دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه «روسیه نیز چون چین، تمامیت ارضی ایران را وجه المصالحه اهداف و منافع خود» قرار داده است، حمایت مسکو از ادعاهای امارات متحده عربی در مورد جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس را «غیرقابل قبول» خواندند.

آنها تاکید کردند که «فقدان سیاست خارجی متوازن»، اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی در «شرق‌گرایی یک سویه و غرب‌ستیزی افراطی» تاکنون خسارات غیر قابل جبرانی را به منافع ایران وارد کرده است.

نماینده علی خامنه‌ای در کیهان، در واکنش به بیانیه دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی، آنان را «مدعیان اصلاحات» خوانده و از طرح «غرب‌ستیزی افراطی» در بیانیه آنها انتقاد کرده و نوشته است که «آیا این نگاه نشانه وابستگی و یا دست‌کم احساس حقارت شما در مقابل دشمنان تابلو‌دار ملت ایران نیست؟»

او با اشاره به برخی موضع‌گیری‌های مسئولان کشورهای آمریکایی و اروپایی، دولت حسن روحانی و سیاست‌های محمدجواد ظریف در سیاست خارجی را زیر سوال برده و خطاب به دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی نوشته است که دولت «تحت مدیریت شما» چرا واکنشی نشان نداد؟»

شریعتمداری محمدجواد ظریف را به حمایت از شورای همکاری کشورهای خلیج فارس متهم کرده و مدعی شده که او در سال ۹۲ گفته بود ایران آماده مذاکره درباره مالکیت جزیره ابوموسی است.

او نوشته است اظهارات ظریف «با اقدامات وطن‌فروشانه قاجارها و پهلوی‌ها قابل مقایسه است. کدام دیپلمات وطن‌دوستی اعلام می‌کند که بر سر بخشی از اراضی تحت مالکیت وطن خود آماده مذاکره است؟»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy