Tuesday, Jul 18, 2023

صفحه نخست » دلیل سفر ناگهانی وزیر خارجه عمان به تهران

safar.jpgبی بی سی - سفر بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان، به تهران بدون اعلام عمومی دلیل انجام و نتیجه احتمالی آن به پایان رسیده است.

در حالی که به طور معمول وزرای خارجه مهمان، در سفر به تهران با رئیس جمهور ایران هم ملاقات می کنند، این سفر در شرایطی انجام شد که ابراهیم رئیسی در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و ظاهرا اهمیت و فوریت سفر باعث شده با اینکه امکان ملاقات با رئیس جمهور برای وزیر خارجه عمان فراهم نبوده، این سفر انجام شود.

روزنامه شرق چاپ تهران سفر وزیر خارجه عمان به تهران را «حضور ناگهانی» توصیف کرده و این ماموریت را احتمالا ارسال پیامی از سوی آمریکا برای ایران در ارتباط با آزادی ۴ زندانی ایرانی-آمریکایی توصیف کرده است.

گرچه ایالات متحده اعلام کرده که تهران و واشنگتن به هیچ توافق واقعی نزدیک نیستند اما جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، تایید کرده است که تماس‌های غیرمستقیم برای آزادی آمریکایی‌ های زندانی در ایران جریان دارد.

بر اساس گزارش روزنامه شرق، تاکنون مذاکرات بر سر آزادی ۳ زندانی ایرانی- آمریکا یعنی سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی بوده اما اخیرا موضوع آزادی زندانی چهارمی هم به آن اضافه شده که باعث شده بوده مذاکرات به بن بست کشیده شود.

شرق بر اساس اظهارات منابع خود گزارش داده است که بر سر آزادی زندانی چهارم در ایران در میان نهادهای مختلف اختلاف نظر وجود داشته اما سرانجام نگاه ابراهیم رئیسی بر دیگران برای اضافه شدن نفر چهارم «عملا گفت‌وگو‌ها را از حالت بن‌بست، توقف و شکست خارج کرده است».

پای یک زندانی ایرانی-آمریکایی چهارم در میان است؟

هویت زندانی ایرانی-آمریکایی چهارم تاکنون به طور رسمی اعلام نشده اما روزنامه شرق پیش از این او را احتمالا فردی به نام «شهاب دلیلی» عنوان کرده بود که فروردین سال ۱۳۹۵ حین بازگشت به آمریکا، توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

ایران و آمریکا از پس از اشغال سفارت ایالات متحده در تهران و ۴۴۴ روز گروگانگیری دیپلمات‌های این کشور، رابطه سیاسی با هم ندارند. با اینکه سفارت سوئیس حافظ منافع آمریکا در تهران است، عمان نقش بسیار پررنگی در میانجیگری بین دو کشور و تبادل پیام رهبران ایران و آمریکا دارد.

در جریان سفر وزیر خارجه عمان به تهران و کنفرانس خبری مشترک او با حسین امیرعبداللهیان به دلایل سفر آقای بوسیدی پرداخته نشد و صرفا بر نزدیکی دو کشور ایران و عمان و الگو بودن آن تاکید شد.

در ارتباط با سایر موضوعات، در این کنفرانس خبری، ایران از روسیه بابت امضای بیانیه مشترکی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انتقاد کرد که در آن از ایران خواسته بود اختلافات با امارات بر سر جزایر سه گانه را «با روش‌های مسالمت آمیز از جمله ارجاع به دیوان بین‌المللی دادگستری» حل و فصل کند.

با اینکه عمان از اعضای شورای همکاری خلیج فارس و بدر البوسعیدی وزیر خارجه این کشور که دیروز به تهران سفر کرده بود در مسکو این بیانیه را امضا کرده بود، ایران دستکم به طور عمومی از این کشور انتقاد نکرد و صرفا اعلام کرد که توضیحات روسیه در امضای بیانیه «کافی نیست».

بر اساس آنچه رسانه های ایران گزارش داده اند، به نظر می رسد که سفر کاری و «ناگهانی» وزیر خارجه عمان به ایران که فرصت کافی برای انجام آن در زمان بازگشت ابراهیم رئیسی به تهران فراهم نبوده را باید موضوع آزادی زندانیان ایرانی-آمریکا مرتبط دانست که البته معلوم نیست چقدر زمان آن دور یا نزدیک است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy