Wednesday, Jul 19, 2023

صفحه نخست » بایدن به بهانه عراق سر کیسه دلارهای جمهوری اسلامی را شل کرد

iraq.jpg«معافیت‌های جدید» آمریکا برای کمک به عراق در پرداخت بدهی‌ خود به ایران

رادیو فردا - خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۷ تیر، یک سند «معافیت» را امضا کرده است که به عراق اجازه می‌دهد بدهی خود را بابت مصارف برق این کشور به ایران پرداخت کند.

این نخستین بار است که آمریکا اجازه می‌دهد چنین پولی به حساب‌هایی در بانک‌هایی به جز بانک‌های عراق پرداخت شود.

این مقام آمریکایی به شرط آن‌که هویتش فاش نشود، به رویترز گفته که ایالات متحده امیدوار است این معافیت ۱۲۰ روزه، فشارهای ایران به عراق را برای پرداخت بدهی‌اش کاهش دهد.

بر اساس این گزارش، ایران هم‌اکنون می‌تواند به پولی دسترسی پیدا کند که پیش از این تنها می‌توانست در حساب‌های محدودی در عراق ذخیره شود.

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، روز بیستم تیر اعلام کرده بود که عراق به‌دلیل محدودیت‌هایی که آمریکا برای انتقال پول به ایران ایجاد کرده است، نتوانسته بدهی‌های خود بابت این واردات را به ایران پرداخت کند.

او گفته بود، ایران نیز با توجه به این موضوع، از روز اول ژوئیه، صادرات گاز به عراق را تا بیش از ۵۰ درصد کاهش داده است اما پس از توافق جدید بین ایران و عراق در زمینه تهاتر نفت عراق با گاز ایران، «صادرات گاز ایران به عراق ادامه یافته است و به همان میزان قبل خواهد رسید.»

در همین زمینه:

آمریکا: آزادی زندانیان دوتابعیتی اولویت دارد

ایندیپندنت فارسی - متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیرماه) در نشستی خبری گفت که دولت ایالات‌ متحده همچنان برای آزادی زندانیان دوتابعیتی محبوس‌ در ایران تلاش می‌کند، اما در حال حاضر هیچ به‌روزرسانی جدیدی از مبادله زندانیان وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه آزادی زندانیان دوتابعیتی از اولویت‌های دولت این کشور است، تاکید کرد که «این موضوع مهمی برای ما است و همچنان درگیر آن هستیم». متیو میلر در عین‌ حال افزود که هیچ‌ اطلاع‌رسانی جدیدی درباره روند مذاکرات مبادله زندانیان ندارد.

میلر پیش‌تر نیز گفته بود اقدام تهران در بازداشت غیرقانونی شهروندان آمریکایی به‌عنوان اهرم سیاسی غیرقابل‌قبول است و واشینگتن به تلاش‌ها برای بازگرداندن شهروندان آمریکایی که به‌غلط بازداشت شده‌اند ادامه می‌دهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نقش اصلی میانجی‌گری میان جمهوری اسلامی و ایالات‌ متحده برای مبادله زندانیان را عمان ایفا می‌کند. حدود یک ماه پیش، بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان، در گفت‌وگو با المانیتور توافق میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌ متحده آمریکا بر سر تبادل زندانیان را «نزدیک» خوانده بود. وزیر امور خارجه عمان روز دوشنبه ۲۶ تیرماه وارد تهران شد و با همتای ایرانی‌اش دیدار و گفت‌وگو کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy