Sunday, Jul 23, 2023

صفحه نخست » حسینعلی نیری (از اعضای کمیته مرگ) در آلمان از سوی دکتر سمیعی تحت درمان قرار گرفته است

drbanner.jpgایران اینترنشنال - سایت آلمانی پرس پورتال خبر داد که حسینعلی نیری، عضو کمیته تصمیم‌گیر درباره اعدام زندانیان سیاسی در سال ۶۷، موسوم به «کمیته مرگ»، ماه گذشته در آلمان توسط مجید سمیعی، تحت درمان قرار گرفته است.

سایت آلمانی پرس پورتال خبر داد که فولکر بک، رییس انجمن آلمان-اسرائیل، روز ۱۶ تیر، موضوع حضور حسینعلی نیری، عضو «کمیته مرگ»، در آلمان، را به دادستان و پلیس جنایی ایالت نیدرزاکسن و وزارت کشور آلمان خبر داده و خواستار تعقیب او شده، اما از آن زمان تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است

***

رادیو زمانه - حسینعلی نیری در تابستان ۶۷ که طی آن هزاران زندانی سیاسی مجاهد خلق و چپ‌گرا در زندان‌های ایران اعدام شدند، حاکم شرع بود و با حکم روح‌الله خمینی به عضو اصلی هیئت رسیدگی به اتهام‌ها، مشهور به هیئت مرگ منصوب شد. هیئت مرگ با برگزاری محاکمه‌های چند دقیقه‌ای بسیاری از زندانیان سیاسی مجاهد و چپ‌گرا را پای چوبه‌های دار فرستاد.

به گزارش پرس‌پورتال، فولکر بک، رئیس جامعه آلمان ــ اسرائیل هفتم ژوئیه حضور نیری را به دادستانی عمومی، وزارتخانه‌های خارجه و کشور آلمان اطلاع داده و از آنها خواسته است تا تعقیب قضائی نیری را آغاز کنند.

فولکر بک اما به اینکه اقدامی صورت نگرفته، اعتراض کرده و گفته است:

او سپس به ماجرای جنجالی حضور یک مقام دیگر جمهوری اسلامی در هانوفر اشاره می‌کند: دی ۱۳۹۶ در هانوفر حضور محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیمار دیگر مجید سمیعی، جنجالی شده بود. او پس از طرح شکایت افراد متعددی از جمله فولکر از آلمان گریخت.

اولریکه بکر، رئیس بخش پژوهش فروم آزادی خاورمیانه در برلین نیز از مقام‌های قضائی آلمان خواست تا بر اساس اصل صلاحیت قضائی جهانی (universal jurisdiction) به مجازات جنایت‌های نیری در آلمان دست بزنند و آن را «ممکن و ضروری» خواند.

بر اساس پاراگراف ۶ حقوق جزایی آلمان، قانون جزایی در این کشور در مورد جنایت‌هایی که در کشور دیگری غیر از آلمان اتفاق افتاده است، صدق می‌کند و اعتبار دارد.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

نیری در نوجوانی به حوزه علمیه قم رفت و از شاگردان نزدیک محمدی گیلانی شد. این رابطه استاد و شاگردی با گیلانی او را به روح‌الله خمینی نزدیک کرد و وارد جریان‌های سیاسی شد. نیری پس از انقلاب ۵۷ در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۶ سالگی به‌ سِمَت حاکم شرع در زندان اوین منصوب شد.

حسینعلی نیری رئیس کمیته اصلی هیئت مرگ بود و افرادی همچون ابراهیم رئیسی، مرتضی اشراقی، سیدعلیرضا آوایی، محمد حسین احمدی و مصطفی پورمحمدی نیز از اعضای مهم این هیئت بودند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy