Tuesday, Jul 25, 2023

صفحه نخست » همایش «نکوداشت آریامهر» برگزار شد

shah.jpgکیهان لندن - همایش «نکوداشت آریامهر» با هدف گرامیداشت پادشاه فقید ایران، محمدرضاشاه پهلوی، روز گذشته یکشنبه یکم امردادماه برابر با ۲۳ ژوییه ۲۰۲۳ در هتل هیلتون وودلندهیلز لس‌آنجلس برگزار شد.

در این‌ مراسم پیام شهبانو فرح پهلوی به مناسبت چهل و سومین سالگرد درگذشت محمدرضاشاه پهلوی، شاهنشاه فقید ایران، پخش شد.

شهبانو در بخشی از این پیام شعار «شاهنشاه روحت شاد» را انعکاس آگاهی مردم از برنامه‌های شاه فقید برای تحقق عظمت ایران دانست.

سخنرانان در این همایش که توسط «سازمان سرباز» برگزار شد، به بررسی میراث و دستاوردهای دوران پادشاه فقید پرداختند. «سازمان سرباز» مجموعه‌ای از افسران قدیمی گارد شاهنشاهی مانند سرهنگ هوشنگ وزین است که با هدف گرامیداشت یاد و دستاوردهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دوران پادشاه فقید ایران، نشست «نکوداشت آریامهر» را برگزار کردند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این همایش علیرضا میبدی شاعر، مجری و برنامه‌ساز تلویزیونی با اشاره به تلاش‌های محمدرضاشاه برای توسعه سیاسی در کشور، ایران قبل از وقوع انقلاب ۵۷ را کشوری معرفی کرد که به سوی پیشرفت حرکت می کرد اما در دوران جنگ سرد قربانی قدرت‌های بزرگ جهان و منطقه شد.

خلبان فرهاد نصیرخانی از نیروی هوایی شاهنشاهی یکی دیگر از سخنرانان دعوت شده به این مراسم بود که ضمن یادآوری خدمات رضاشاه به اقدامات مهم محمدرضا شاه از جمله بازسازی ارتش در دوران جنگ جهانی دوم و‌ پس از آن در حفظ ثبات سیاسی کشور اشاره کرد.

عرفان قانعی فرد تحلیلگر مسائل سیاسی خاورمیانه نیز در بخشی از سخنان خود به اجرای شعار «زن زندگی آزادی» در دوران پهلوی و داشتن آبرو و اعتبار در دوران آریامهر اشاره کرد و بر نقش شاهزاده رضا پهلوی به عنوان تنها شانس مردم ایران برای برون‌رفت از جمهوری اسلامی تأکید نمود.

دکتر امیر حمیدی متخصص بین‌المللی در زمینه امنیت ملی و تروریسم جهانی نیز در سخنرانی خود بر ثبات ایران در منطقه و نقش مهم و کلیدی قانون مشروطه در گذشته، حال و آینده سیاسی کشور تمرکز داشت.

فریدون توفیقی کنشگر سیاسی مشروطه‌خواه به توسعه فرهنگی در دوران محمدرضا شاه پهلوی پرداخت و به‌ حضور زنان در بخش‌های مهم ساختار حکومت و توجه ویژه‌ی شاه فقید به ترویج علم و دانش و باسوادی در سراسر کشور اشاره کرد.

میلاد آقایی فعال سیاسی مشروطه‌خواه از سوئد نیز که به صورت آنلاین در این همایش شرکت داشت سخنرانی خود را به موضوع حقوق «شهروندی روانشناختی» و جدایی نهاد مذهب از نهادهای دولتی و حکومتی اختصاص داد و آن را میراث برجسته‌ی دوران محمدرضا شاه پهلوی دانست.

دکتر شایان سمیعی کارشناس امنیت ملی نیز که در این همایش به عنوان سخنران حضور داشت به برخی از اقدامات پادشاه فقید ازجمله ایجاد سپاه دانش و دستاوردهای آن و مخالفت «پنجاه‌و‌هفتی‌ها» با آن و نیز انقلاب سفید و‌دستاوردهای برای مردم ایران اشاره کرد.

پنجم امرداد سالگرد چهل و سومین سال درگذشت دومین پادشاه پهلوی است. وی هفت ساله بود که با تاجگذاری رضاشاه بزرگ، ولیعهد ایران شد. وی فقط ۲۲ سال داشت که در کشاکش جنگ جهانی دوم در شهریور ۱۳۲۰ و زمانی که ایران در اشغال متفقین قرار داشت، جانشین پدر شد و به پادشاهی ایران رسید. مراسم تاجگذاری وی اما بیش از دو دهه بعد و هنگامی که ایران در دوران شکوفایی اقتصادی و اجتماعی و ثبات بسر می‌برد، در چهارم آبان ۱۳۴۲ برگزار شد. دومین پادشاه پهلوی که در دهه پنجاه خورشیدی به بیماری سرطان مبتلا شده بود، پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران در اودیسه‌ای که با همسر و چهار فرزندش پشت سر گذاشت، سرانجام در قاهره آرام گرفت و پنجم امرداد ۱۳۵۹ در سن ۶۰ سالگی چشم از جهان فرو بست.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy