Tuesday, Jul 25, 2023

صفحه نخست » نگرانی از نفوذ ایران در امریکای جنوبی

euro.jpgیورونیوز - دولت آرژانتین و اعضای اپوزیسیون بولیوی پس از امضای توافقنامه دفاعی غیرشفاف بین ایران و بولیوی درباره گسترش نفوذ ایران در آمریکای لاتین ابراز نگرانی کردند.

مقامات آرژانتینی پس از سفر ادموندو نوبیو آگیلار، وزیر دفاع بولیوی به تهران و امضای این تفاهم‌نامه خواستار توضیحاتی درباره ابعاد آن شدند.

افزایش حضور ایران در آمریکای لاتین به نگرانی‌ها در آرژانتین افزوده است. دادستان‌ها به دنبال انفجار در مرکز یهودیان در شهر بوئنوس آیرس، پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۴ که منجر به کشته شدن ۸۵ شهروند یهودی‌تبار آرژانتینی و زخمی شدن بیش از سیصد نفر شد، مقامات ارشد جمهوری اسلامی را به عنوان عاملان اصلی این حمله معرفی کردند و برای تعدادی از آن‌ها نیز حکم جلب بین‌المللی صادر کردند. همان زمان اما ایران هرگونه دخالت در این حمله را رد کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

یکی از مقامات وزارت خارجه آرژانتین که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفته است وزارت امور خارجه این کشور روز دوشنبه یادداشتی به سفارت بولیوی در بوئنوس آیرس ارسال کرده و خواستار اطلاعاتی درباره دامنه گفتگوها و توافقات احتمالی به دست آمده در سفر رسمی آقای نوبیو آگیلار به ایران شده است.

از سوی دیگر اعضای اپوزیسیون بولیوی نیز در نامه‌ای کتبی به دولت خواستار شفاف‌سازی درباره این توافقنامه شدند.

گوستاوو آلیاگا، نماینده اپوزیسیون و دبیر کمیته دفاع و نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان بولیوی گفت: «آقای نوبیو آگیلار باید توضیح دهد که چرا این توافق با کشوری امضا شده است که در صحنه بین‌المللی دارای مشکلاتی است در حالی که کشور ما طبق قانون اساسی به دنبال صلح است.»

به گزارش خبرگزاری‌های دولتی ایران، صبح ۲۹ تیرماه محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع ایران و ادموندو نوبیو آگیلار، وزیر دفاع بولیوی در تهران تفاهم‌نامه همکاری در حوزه دفاعی و امنیتی امضا کردند.

به گفته آقای آشتیانی کشورهای آمریکای لاتین که در منطقه آمریکای جنوبی واقع شده‌اند از اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی و دفاعی ایران برخوردار هستند.

او همچنین عنوان کرد: «با توجه به نیازمندی‌های کشور بولیوی در حوزه دفاع مرزی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر سعی شد در زمینه تجهیزات، تعاملاتی با این کشور داشته باشیم.»

با این وجود وزیر دفاع این کشور از زمان بازگشت به کشورش در آخر هفته گذشته، هنوز جزئیاتی در مورد این توافق ارائه نکرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy