Wednesday, Aug 2, 2023

صفحه نخست » همسر مصطفی تاجزاده: خطر برای حاکمیت جدی است

mohtashamipour.jpgفخرالسادات محتشمی‌پور در گفت‌وگوی خود در برنامه ویژه دیدارنیوز، به نقش زنان در آینده و در معادلات سیاسی ایران پرداخت

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی ـ نسرین نیکنام

فخرالسادات محتشمی‌پور در گفت‌وگوی ویژه خود با دیدارنیوز در باره آینده زنان در معادلات سیاسی و اجتماعی ایران گفت: «در‌ این باره من دو جمله از دو فرد متفاوت دارم که می‌گفتند انقلاب آینده متعلق به زنان است و اگر قرار است تغییری در ایران صورت گیرد از طریق زنان است. ابتدا مرحوم احسان نراقی که پیرمرد محترم و با‌تجربه‌ای بود. ما همیشه از او در انجمن زنان پژوهشگر تاریخ دعوت می‌کردیم. یک بار گفت: خانم، خوب مسیری را برای روشنگری انتخاب کردید و من مطمئن هستم اگر قرار است تغییراتی صورت گیرد از طریق زنان است به خصوص از طریق زنان علما و فقها در حوزه علمیه این کار کلید خواهد خورد».

وی ادامه داد: «چون معتقد بود به خاطر آشنا شدن آن‌ها با دنیای رو به توسعه و همچنین تحصیل کردن زنان آقایان حوزوی، به مرور به حقوق خود آشنا شده و خود به خود به فعالان اجتماعی تبدیل می‌شوند. به هر حال این پیش‌بینی را از آقای نراقی داشتیم، ضمن اینکه خودم هم به این گفته اعتقاد داشتم. دومین نفری که در مورد نقش زنان در آینده و اتفاقات و معادلات سیاسی سخن گفت، آقای تاجزاده بود که مستندات صوتی، متنی و تصویری آن موجود است، آقای تاجزاده هم گفته بود که انقلاب آینده متعلق به زنان است و ما در جنبش مهسا شاهد این اتفاقات بودیم. ما شاهد سهم، درک، آگاهی، جرأت و جسارت زنان و دختران جوان بودیم که بدون هیچ ترس و هراسی وارد شدند و مطالبه خود را مطرح کردند، مهم‌ترین مطالبه آن زمان، نفی حجاب اجباری بود که به دلیل مخاطراتی که با حجاب اجباری برای زن به وجود آمد و به طور مشخص در مورد مهسا امینی صورت گرفت، نمود پیدا کرد».

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه برچیده شدن گشت ارشاد توفیقی بود که اتفاق افتاد، یادآور شد: «مردم به این آگاهی رسیدند که مسیر اجبار جواب نمی‌دهد و حتی خود اصولگرا‌ها و حاکمیت به تدریج به این نتیجه رسیده‌اند که تحمیل حجاب اجباری نتیجه خوبی نمی‌دهد. آقای تاجزاده مقایساتی داشته است، در این رابطه که حجاب در دیگر کشور‌های مسلمان روز به روز گسترش می‌یابد و در ایران پسرفت دارد، چون در آن کشور‌ها اجبار نیست و زنان آگاهانه و با اختیار حجاب را انتخاب می‌کنند. من مطمئن هستم مسیری که زنان ایرانی انتخاب کردند مسیری رو به رشد است، مسیری که تلاش زیادی برای مانع تراشی سر راه آن شد. به طور مثال؛ در دوره‌ اصلاحات من شاهد بودم، ۴ سال در مرکز مشارکت زنان همراه خانم شجاعی بودم و ۴ سال هم در وزارت کشور مشخصا مسئولیت اداره کل امور بانوان را داشتم. فقط بحث تهران و شهر‌های بزرگ نبود و بحث زن شهری و روستایی نبود، به دلیل سمتی که در وزارت کشور داشتم به استان‌ها می‌رفتم و تاکید داشتم حتما به یکی از شهرستان‌ها را بروم و به مناطق روستایی هم که می‌رفتم مشاهده می‌کردم که مطالبات یکی است. یعنی همه به دنبال رفع تبعیض بودند، این یک مطالبه ملی بود، این مطالبه ملی باید روزی به جواب برسد چرا که زنان خیلی رشد کرده‌اند و ورودشان به دانشگاه حرکتی آگاهانه و توسط خانواده‌ها بوده است. در دوره اصلاحات نهاد‌هایی در حوزه زنان ساخته شد و گرچه در دوره احمدی‌نژاد عقب رفت داشتیم، ولی با توجه به اینکه بستر‌ها سر جای خودش بود، نا امید نبودیم».

محتشمی‌پور در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید اتفاقات سال ۱۴۰۱ تکرار شود، اظهار کرد: «این که محتمل است بالاخره وقتی فشار بیاورید یک جایی برون‌ریزی دارد به خصوص این که ما با انقلاب پابرهنگان و گرسنگان مواجه نشدیم و این انقلاب طبقه متوسط بود و خطر پیش پای حاکمیت خیلی جدی است. این هشدار‌ها را آقای تاجزاده در مقاطع مختلف مطرح کرد»...

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy