Tuesday, Aug 15, 2023

صفحه نخست » انتشار یک سند محرمانه جلوی توافق با آمریکا را گرفت

sanad.jpgایندیپندنت فارسی - حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، مدعی شد که این حکومت در مرحله‌ای از مذاکرات نزدیک به توافق با آمریکا بوده ولی انتشار یک سند محرمانه موانعی ایجاد کرده است. به گزارش روزنامه شرق، او در گفت‌وگو با شماری از خبرنگاران ایرانی گفت: «اما در مرحله‌ای از مذاکرات به توافق خیلی نزدیک شدیم، ولی انتشار بخشی از یک سند دارای طبقه‌بندی مذاکراتی برای ما مشکل ایجاد کرد.»

امیرعبداللهیان گفت جمهوری اسلامی دنبال «توافق موقت یا توافق کم» نیست و مدعی شد که توافق بر سر مبادله زندانیان ربطی به آزادی دارایی‌های ایران در کره جنوبی ندارد. او در ضمن تاکید کرد که هدف ایران همچنان «بازگشت همه طرف‌ها به برجام است».

او در توضیح بیشتر در مورد مذاکرات جمهوری اسلامی با آمریکا گفت: «ماه‌ها است گفت‌وگوها، مذاکرات و تبادل پیام‌های غیرمستقیم با طرف آمریکایی را روی میز داریم. در این مسیر مایلم تاکید کنم ما هیچ‌گاه دنبال یک توافق موقت یا توافق کم در مقابل کم نبوده‌ایم و نخواهیم بود. مسئله زندانیان یک موضوع کاملا انسانی است، ما هیچ ارتباطی بین موضوع تبادل زندانیان به‌عنوان یک بحث انسانی و پرونده با مسئله آزادسازی اموال و دارایی‌های خود نزد بانک‌های خارجی قائل نیستیم.»

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی افزود: «در توافق و صورت‌جلسه تنظیم‌شده بین ما و طرف آمریکایی با وساطت کشور ثالث، یک صورت‌جلسه‌ای درخصوص چگونگی تبادل زندانیان به‌عنوان یک موضوع انسانی داریم و صورت‌جلسه جدا و دیگری داریم به‌عنوان مطالبه حقمان در آزادسازی اموال بلوکه‌شده ایران نزد برخی از بانک‌ها.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

امیرعبداللهیان در مورد روند دریافت دارایی‌های ایران از کره جنوبی گفت:‌ «به‌دلیل اینکه انتقال حدود شش میلیارد دلار دارایی توسط بانک مرکزی کره جنوبی بر مبنای نظرات کارشناسی یک شوک مالی به سیستم مالی کره وارد می‌کرد، قرار بود این میزان ظرف چند مرحله منتقل شود... وون کره جنوبی باید تبدیل به یورو شود و تبدیل این مبلغ به یورو یک‌روزه نخواهد بود و یک روند چندروزه و حداکثر چند هفته را پیش‌بینی کردیم». او در ضمن تاکید کرد که ایران از این پول تنها برای خرید «اقلام غیرتحریمی» می‌تواند استفاده کند و این را از «رفتارهای ظالمانه و غیرعادلانه طرف مقابل»‌ خواند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مورد روند برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی نیز صحبت کرد. او گفت «طی روزهای آینده» سفرای دو کشور مستقر می‌شوند و افزود که خود به زودی به همراه سفیر ایران به ریاض می‌رود و سفیر عربستان سعودی هم به زودی به ایران می‌آید.

امیرعبداللهیان در مورد حوزه نفتی و گازی آرش که مورد اختلاف بین تهران، ریاض و کویت است نیز صحبت کرد. او گفت در این مورد دو بار با وزیر خارجه کویت صحبت کرده است و افزود: «با هم توافق داریم که موضوع حقوقی است و موضوعی نیست که در رسانه‌ها کسی بخواهد درباره آن جنجال ایجاد کند. از مسیر فنی و حقوقی باید اقدامات صورت بگیرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy