Friday, Aug 18, 2023

صفحه نخست » عربستان سعودی با رنگ صورتی از باربی استقبال کرد اما سایر کشورهای مسلمان ممنوعش کردند

barbie.jpgدر ریاض، اولین شب اکران در مجموعه سینمایی ووکس با دی‌جی و باجه عکس و جایگاه آرایش مو همراه بود

ایندیپندنت فارسی - فیلم «باربی»، به کارگردانی گرتا گرویگ، ماجرای عروسکی که تبدیل به آدم می‌شود و پا به دنیای واقعی می‌‌گذارد، با مشکلات جهان واقعی مواجه است: سانسور در برخی کشورهای مسلمان.

اما عربستان سعودی که از دیرباز نماد جهان اسلام بوده است، اجازه اکران «باربی» را در سینماهایش داده است و سعودی‌ها نیز با موج جهانی صورتی همراه شده‌اند، از پوشیدن عبایه‌های صورتی گرفته تا شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های صورتی.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، در حالی که سایر کشورهای مسلمان به‌‌صراحت علت ممنوع کردن این فیلم را اعلام نکرده‌اند، به نظر می‌رسد با موضوع‌های مرتبط با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در این فیلم ارتباط داشته باشد.

barbsaudi.jpgسعودی‌ها نیز با موج جهانی صورتی همراه شده‌اند، از پوشیدن عبایه‌های صورتی گرفته تا شیرینی‌ها و نوشیدنی‌های صورتی‌

***

این فیلم چند بازیگر از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی دارد، از جمله هری نف، بازیگر زن تراجنسیتی، که نقش یکی از باربی‌ها را بازی می‌کند.

اما در عربستان سعودی، اکران این فیلم بی‌سرو‌صدا نبود. در ریاض، اولین شب اکران در مجموعه سینمایی ووکس با دی‌جی و باجه عکس و جایگاه آرایش مو همراه بود. در صورت خوراکی‌ها نیز ذرت‌ بوداده و یخ‌در‌بهشت صورتی برای باربی‌ها و آبی برای کن‌ها گنجانده شده بود.

در سینمای ای‌ام‌سی در جده نیز دریایی از عبایه‌های صورتی به چشم می‌خورد. در ورودی سالن یک باجه عکس به شکل جعبه عروسک باربی قرار داده شده بود.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، بسمه سالم، بانکدار ۵۱ ساله، که همراه دختر ۱۳ ساله‌اش به تماشای این فیلم آمده بود، گفت: «این موضوع را که نشان می‌دهد زنان باید از مغزشان استفاده کنند و فقط به ظاهرشان تکیه نکنند دوست دارم. این پیامی مهم برای نسل جوان‌تر است.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

از سویی، واکنش‌های متفاوت در برخی کشورهای مسلمان نشان‌دهنده تغییرهای اجتماعی و سیاسی است. چهار دختر کویتی پست‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان می‌داد حدود پنج ساعت رانندگی کردند تا به شهر دمام در عربستان سعودی بروند و فیلم باربی را تماشا کنند. آن‌ها عکس‌هایی از خودشان در سینما منتشر کردند که یخ‌در‌بهشت و کیف صورتی در دست داشتند.

بر اساس بیانیه‌ای که در خبرگزاری دولتی کویت منتشر شده است، مقام‌های کویتی این فیلم را به‌دلیل ترویج «عقاید و باورهای مغایر با جامعه کویت» ممنوع کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های محلی، وزارت فرهنگ الجزایر برای سینماهای این کشور اخطار فرستاده است که اکران فیلم باربی را متوقف کنند و اعلام کرده است به «اخلاقیات جامعه آسیب می‌زند».

در ایالت پنجاب پاکستان نیز اکران باربی به‌دلیل «محتوای زننده» به‌مدت ۱۰ روز متوقف شد.

وزیر فرهنگ لبنان هفته گذشته خواستار ممنوعیت این فیلم شد. او در اکس، توییتر سابق، نوشت این فیلم «همجنس‌گرایی و وضعیت تراجنسیتی و تفکر زشت رد قیمومیت پدر را ترویج می‌کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy