Thursday, Aug 24, 2023

صفحه نخست » بازداشت یک ایرانی ساکن هلند در تهران

24-12.jpgایران اینترنشنال - بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، سعید فراهانی، شهروند ایرانی ساکن هلند، اواخر مرداد، در پی سفر به ایران بازداشت شده است. در ماه‌های گذشته شماری از ایرانیان خارج از کشور نیز پس از ورود به ایران درگیر پرونده‌سازی نهادهای امنیتی و سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی شده‌اند.

گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال حکایت از آن دارند که این شهروند ۴۲ ساله، دو ماه پیش وارد ایران شده و در بدو ورود، پاسپورتش را توقیف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، سعید فراهانی که به مراجع قضایی احضار شده، در هفته پایانی مرداد به دادسرای اوین مراجعه کرده و همان زمان او را بازداشت کرده‌اند.

فراهانی از زمان بازداشت در اواخر مرداد تاکنون تماسی با خانواده خود نداشته و اطلاعی از وضعیت او در دسترس نیست.

به نظر می‌رسد این شهروند به ظن «دو‌تابعیتی بودن» بازداشت شده است اما اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال نشان می‌دهد او تابعیت مضاعفی غیر از ایران ندارد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در ماه‌های گذشته موارد دیگری نیز وجود داشته که ایرانیان خارج از کشور پس از ورود به ایران درگیر پرونده‌سازی نهادهای امنیتی شده‌اند.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی سال‌هاست با بازداشت شهروندان ایرانی که ساکن خارج از ایران هستند یا از تابعیت مضاعف برخوردارند، اقدام به تحت فشار گذاشتن دولت‌های غربی کرده و در برابر آزادی این شهروندان از این دولت‌ها امتیازاتی کسب کرده است.

در همین راستا طی ماه‌های اخیر برخی کشورهای غربی از جمله بریتانیا و فرانسه به شهروندان خود هشدار دادند که به ایران سفر نکنند.

چندی پیش نیز تهران و واشنگتن درباره آزادی پنج گروگان آمریکایی که در زندان‌های ایران هستند در ازای دسترسی جمهوری اسلامی به شش میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده‌اش، توافق کردند.

در آخرین خبرها از این توافق، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که آمریکا معتقد است توافق در مورد آزادی احتمالی پنج شهروند زندانی آمریکایی از سوی ایران همچنان در مسیر خود قرار دارد اما از ارائه جدول زمانی در این زمینه خودداری کرد.

بر اساس این توافق قرار است سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و دو شهروند دیگر آمریکا که هویتشان اعلام نشده آزاد شوند و بر همین اساس آن‌ها مدتی است که از زندان به حبس خانگی رفته‌اند.

گزارش دقیقی و آمار رسمی درباره تعداد شهروندان دوتابعیتی از جمله با تابعیت آمریکا یا کشورهای اروپایی در ایران وجود ندارد اما به تازگی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفته بود که تعداد زندانیان آمریکایی در ایران «خیلی مهم نیست».

در پی تصمیم واشنگتن برای اجرای این تبادل، شماری از سیاستمداران آمریکایی و نیز نهادهای حقوق بشری و ناظر بر تقویت سیاست گروگان‌گیری جمهوری اسلامی با این دستاورد، هشدار دادند.

روز گذشته مایکل مک‌کال، استیو اسکالیس و الیز استفانیک، سه عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به دولت بایدن ضمن ابراز نگرانی درباره توافق برای تحویل شش میلیارد دلار به جمهوری اسلامی برای تبادل زندانیان، آن را موجب تهدید امنیت ملی آمریکا و تشویق ایران به گروگان‌گیری بیشتر دانستند.

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار نیز در واکنش به این تبادل هشدار داده بود گروگان‌گیری شهروندان آمریکایی و اروپایی برای رهبران جمهوری اسلامی به یک کسب‌وکار تبدیل شده است و ارائه میلیاردها دلار به گروگان‌گیرها، این پیام را به آن‌ها می‌دهد که «از این به بعد آزادند آمریکایی‌ها را بدون مجازات گروگان بگیرند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy