Friday, Sep 1, 2023

صفحه نخست » کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ از زبان اسدالله علم، فرید انصاری دزفولی

Farid_Ansari_Dezfouli_2.jpg۲۸ مرداد ۱۴۰۲ مطابق با هفتادمین سالگرد کودتای آمریکا، انگلیس با همکاری ارتجاع دین و دربار شاهی بر علیه ملت ایران بود. برای اولین بار بعد از هفتاد سال روحانیت همدست آیت‌اﷲ کاشانی و فدائیان اسلام در اتحادی باور نکردنی با سلطنت‌طلبان مغلوب در پی آن بودند و هستند که توسط ایادی خویش در داخل و خارج ایران، ماهیت ضد مردمی کودتای ۲۸ مرداد بر علیه و دولت قانونی و ملی دکتر محمد مصدق را واژگونه جلوه دهند و با حملات کینه‌توزانه و تحریف تاریخ و مقام دکتر محمد مصدق در رویدادهای ملی کردن صنعت نفت، در پی توجیه خیانت کسانی باشند که در این کودتای ننگین در کنار آمریکا و انگلیس قرار گرفتند و امروز نیز با سندسازی و جعل واقعیات در پی نابودی تاریخ مبارزات ملت ایران می‌باشند و به خیال باطل خود می‌خواهند ننگ اتحادی را که بر پیشانی روحانیت چون کاشانی و بهبهانی و فدائیان اسلام و دربار محمدرضا شاهی که باعث شد تا بیگانگان و مزدوران آنان بر مردم ایران مسلط شوند را از تاریخ ایران بزدایند. اما دست ردی که مردم ایران در اکثریت شکننده خود با دفاع از دکتر محمد مصدق به مثابه نماینده ملت و تجسم دمکراسی و استقلال و آزادی، بر سینه این مزدوران زدند، هنوز برای آنها قابل هضم و پذیرش نیست زیرا هیچگاه برای آراء اکثریت مردم ایران ارزشی قایل نبوده و نیستند. بر خلاف آنانی که می‌خواهند دستآوردهای بزرگ جنبش ملی کردن نفت به رهبری محمد مصدق را نفی کنند و آن را در حد دعوای شاه و مصدق تقلیل دهند؛ باید گفت مصدق به عنوان نماینده ملت ایران، خواهان حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و برقراری جامعه‌ای مستقل و آزاد بود. در صورتی که محمدرضا شاه خواهان برقراری دیکتاتوری خفقان آمیزی بیاری بیگانگان بود. درست همان چیزی که بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۳ برقرار کرد. محمد مصدق و اندیشه‌اش در جامعه چنان به نیروی مادی بدل شده که هنوز اندیشه او بعد از هفتاد سال زنده است و میزان وطن پرستی و دمکراسی خواهی و عدم وابستگی به اجانب می‌باشد. دیگر امکان ندارد ایادی ارتجاع دین و دربار بتوانند چرخ تاریخ را به عقب بازگردانند. در طول تاریخ، ایران دارای دو پایه اصلی استبداد بوده است. آن دو پایه یکی نهاد روحانیت و دیگر نهاد سلطنت بوده‌اند. سلطنت برای همیشه از تاریخ ایران حذف شده است و ارتجاع دین هم توسط جنبش همگانی مردم ایران به زودی سرنگون خواهد شد.

همانگونه که در بالا ذکر شد همواره ۲۸ مرداد یادآور کودتای شاه بر علیه دولت ملی و دمکراتیک دکتر محمد مصدق می‌باشد. علیرغم اینکه انگلیس و آمریکا خود می‌گویند، بر علیه دولت دمکراتیک محمد مصدق کودتا کرده‌ایم. علیرغم اینکه در مورد این کودتای کتاب‌ها و مقالات و رسالات فراوانی نوشته شده و اسناد سیا بیرون آمده‌اند. علیرغم اینکه مقامات آمریکایی خود اذعان به کودتا بر علیه دولت دمکراتیک مصدق کرده‌اند. اما!
هنور در داخل و خارج ایادی ارتجاع دین یعنی حامیان جمهوری فاشیستی اسلامی و بقای سلطنت و دربار استبدادی از جمله رضا پهلوی و مادرش و تیر طایفه سلطنت طلبان با بی شرمی تمام می‌گویند کودتا نبوده است بلکه روز قیام ملی بر علیه دولت مصدق بوده است.
در سالهای اخیر اسناد متعددی در ارتباط با نهضت ملی کردن نفت توسط آمریکا و انگلیس منتشر شده‌اند که خود می‌گویند چگونه با همکاری دربار شاه و به خواست شخص محمدرضا شاه و آخوندها توانسته‌اند کودتا کنند. اما نمایندگان زور و فساد و خیانت مدعین مرغ یک پا دارد و کودتای صورت نگرفته است. برای روشن شدن مسئله به نوشته‌های اسدالله علم وزیر دربار محمد رضا شاه رجوع می‌کنیم.
آقای اسدالله علم وزیر دربار شاه در جلد هفتم و آخرین جلد خاطرات‌اش دو جای یادداشت‌های خود نشان می‌دهد، حکومت وقت تبلیغات خود را راجع به قیام ملی بر علیه مصدق را باور نداشته است.
در صفحه ۱۵۴ علم از گفتگوی خود با شاه خبر می‌دهد "به عرض رساندم آیا خاطر مبارک هست وقتی مصدق آن اندازه ما را در زحمت گذاشته بود روز چهارم آبان برف می‌آمد، در رکاب مبارک به چه حالی به سعدآباد برگشتیم. آن جا هم آتش نبود. من عرض می‌کردم کودتا بفرمایید. همان کاری که ۹ ماه بعد شد. فرمودید هنوز زود است"
اسدالله علم در یادداشت ۲۹ خرداد ۴۷ در صفحه ۳۳۳ هم با اشاره به معجزاتی که جان پادشاه را نجات داده از سقوط هواپیمایش در بلندی‌های کوهرنگ اصفهان، و دو سوء قصد نافرجام علیه جان وی یاد می‌کند و بعد می‌نویسد: "از همه مهمتر در بازی مصدق با آن که {پادشاه} کشور را ترک کرد، به صورت تبعید، باز هم با کودتای سپهبد زاهدی و مردم برگشت. "
این سخنان از آن جا اهمیت دارد که دستگاه تبلیغات حکومت از پانزده سال قبل از آن تا زمانی که بود برای حوادث ۲۸ مرداد صفت قیام ملی را به کار می‌برد و کسانی بابت اشاره به کودتا زندانی شدند.
آقای رضا پهلوی در مصاحبه تلویزیونی می‌گوید، در ۲۸ مرداد ۱۳۳۳ پدرم با رهبری انگلیس و آمریکا با کودتا دولت ملی مصدق را سرنگون نکرد. او به دنبال دروغ‌هایش بطرز نابخردانه می‌افزاید " کودتا از پایین به بالاست نه از بالا به پایین". واقعا سطح سواد سیاسی او را نگاه کنید هیچ بیسوادی چنین سخن نمی‌گوید. اما بر خلاف دروغگویی رضا پهلوی، سه رئیس جمهور آمریکا، سه وزیر امور خارجه آمریکا و اخیرا دیوید اوئن وزیر خارجه بریتانیا در زمان انقلاب اقرار کرده است انگلیس بر علیه دولت دمکراتیک محمد مصدق کودتا کرده است. جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس هم در کتابش بنام " کار کار انگلیس است" و اخیرا در مصاحبه با صفحه ۲ بی بی سی گفت، انگلیس در کودتا علیه دولت قانونی و مردمی مصدق نقش داشته است.
موافقت و مخالفت با کودتای ۲۸ مرداد میزان شناخت نیروهای بیگانه پرست و انیرانی در گذشته و حال بدل شده است. امروز خط انفصال بین نیروهای دمکرات و استقلال‌ و آزادی طلب ایرانی و سرسپردگان به انقیاد و و به بیگانگان در ایران می‌باشد. ۲۸ مرداد را باید به‌مثابه روز مبارزه با استعمار و دخالت بیگانگان در این سرزمین پاس بداریم.
یادآور شوم با بیان گذشته و رخدادهای تاریخی می‌باشد که می‌توانیم علت العلل شرایط امروزمان را نتیجه بگیریم. گذشته چراغ راه آینده نیست بلکه گذشته بیان حال کنون ماست. بطور قطع و یقین جمهوری فاشیستی اسلامی نتیجه کودتا بر علیه حاکمیت ملت در دوران محمد مصدق است. محمد مصدق نماد انسان مستقل و آزاد و بنیانگذار دمکراسی در ایران بوده و خواهد بود. او در سطح داخلی و جهانی به ایرانیان منزلت و غرور ملی بخشید.
در آخر می‌پرسم که - آیا هنوز زمان آن فرا نرسیده که خاندان پهلوی از درخواست خفت بار محمد رضا شاه از هندرسون سفیر آمریکا جهت کودتا بر علیه ملت ایران و دخالت دادن بیگانگان در امور داخلی ایران پوزش به طلبند؟!

فرید انصاری دزفولی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy